GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Hymn dla Polski” w Cathédrale Saint-Louis des Invalides
Strona 1 z 2
Już od dwudziestu pięciu lat paryskie Muzeum Armii w Les Invalides organizuje w tutejszej Cathédrale Saint-Louis des Invalides sezon muzyczny, który cieszy się u publiczności dużym powodzeniem. Z jednej strony nawiązuje on do muzealnej działalności tej zasłużonej placówki, z drugiej zaś daje okazję poznawania szerokiego i ambitnie planowanego repertuaru w wykonaniu renomowanych, bądź młodych, ale już błyskotliwie rozpoczynających karierę artystów. Kierownictwo artystyczne nad tym muzycznym przedsięwzięciem sprawuje dzisiaj Christine Dana-Helfrich, która 2 grudnia wzbogaciła bieżący program uroczystym koncertem poświęconym setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości, zatytułowanym „Hymne à la Pologne”. Ów koncert wpisał się w projekty Polska Music i Polska 100, a jego współorganizatorami były Ambasada Polska, Instytut Polski w Paryżu oraz Instytut Adama Mickiewicza.
Na jego rozpoczęcie Orchestre Pasdeloup pod batutą dyrygentki Moniki Wolińskiej wykonała Warszawiankę Karola Kurpińskiego, którą licznie zgromadzeni goście wysłuchali na stojąco. Następnie zabrzmiała Wielka Fantazja na tematy polskie A-Dur Fryderyka Chopina, w której solistą był wybitny polski pianista Janusz Olejniczak. Od samego początku wyczuwalne było doskonałe porozumienie pomiędzy tutejszą orkiestrą i polską dyrygentką, która zbudowała z poszczególnych części utworu spójną całość, nadając jej odpowiednią i w żadnym momencie nieprzejawiającą spadku napięcia dramaturgię. Tajemniczo wypadła już utrzymana w klimacie nokturnu introdukcja, po której Olejniczak oczarował śpiewnością i prostotą pierwszego tematu, a następnie arabeską poruszającej się na tle delikatnego akompaniamentu smyczków melodii. Uderzała precyzja kolejnych wariacji, zwiewność figuracji, płynność zmiany tonacji, od pogodnych do zamyślonych i bardziej zasmuconych. Duże wrażenie wywarła ponadto kunsztownie i ekspresyjnie przez Olejniczaka podana pieśń nocy, idealnie skontrastowana z powtórnym szaleństwem figuracji, po których, po chwilowym wyciszeniu, odezwał się pełen wigoru kujawiak. Niezwykle oczekiwanym punktem programu była Msza na chór, kwartet solistów, organy i orkiestrę Karola Kurpińskiego, odkryta niedawno przez Piotra Jeglińskiego podczas aukcji w nowojorskim domu Christie’s. Pierwotnie ta nieznana i powstała do celów liturgicznych partytura była przeznaczona wyłącznie na cztery głosy i organy, ale współczesny belgijski kompozytor Jacques-Alphonse De Zeegant podjął się z okazji omawianego koncertu jej zorkiestrowania. Trzeba od razu powiedzieć, że podszedł do tego trudnego zadania z godną podziwu pokorą, respektując w równej mierze styl Kurpińskiego, co konwencje z okresu powstania utworu. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |