opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




2 maj 2024       


Wydarzenia

  • Manru 669-236.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-234.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  • Papiez 131-178.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-38.jpg
  • Mozart w WOK 325-145a.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • Mozart w WOK 336-456.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • Turandot 23-313.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

40 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Czarna maska, albo dolnośląska arka Noego (4)

W operze Krzysztofa Pendereckiego arka burmistrza Schullera okazuje się iluzją, albowiem, poza Perlem6, nie zapewni nikomu przetrwania, skoro nastał czas zapowiadanej i właśnie spełniającej się Apokalipsy.

                                                                                  Lesław Czapliński 

Czarna maska 22 611-83



1  Peter Szondi upatruje w tym differentia specifica jednoaktowej formy dramatycznej: „Jednoaktówka nie czerpie już napięcia ze zdarzenia (…), musi ono tkwić w samej sytuacji (…) dobiera się do jednoaktówki (…) sytuację graniczną, sytuację przed katastrofą, wiszącą w powietrzu, kiedy kurtyna się podnosi, i niemożliwą już do odwrócenia” („Teoria nowoczesnego dramatu”, tł. Edmund Miziołek, Warszawa 1976, ss. 88/89.

2  Okrzyk ten kojarzyć się może z wołaniem „Judasz!”, dobiegającym spośród tłumu, kiedy w finale Diabłów z Loudun, przed podpaleniem stosu, ksiądz Grandier wymienia pocałunek z inkwizytorem, ojcem Barré, swoim prześladowcą.

3  Sztuka Gerharda Hauptmanna swoje polskie premiery teatralne miała już po adaptacji operowej Krzysztofa    Pendereckiego: słuchowiskową w Teatrze Polskiego Radia 28 kwietnia 2000 roku w przekładzie Ryszarda Wojnakowskiego, w reżyserii Jana Warenyci i w opracowaniu muzycznym Małgorzaty Małaszko, sceniczną w 13 marca 2010 roku w Teatrze im. Cypriana Kamila Norwida w Jeleniej Górze w tłumaczeniu Karoliny Bikont, w reżyserii Bogdana Kocy i z muzyką Zbigniewa Karneckiego.

4  W ten sposób Krzysztof Penderecki nawiązał do jednoaktowych oper Richarda Straussa (Salome, Elektra), a na polskim gruncie do Hagith Karola Szymanowskiego, który ze swej strony wzorował się na tej pierwszej.

5  Wolfram Schwinger wyróżnia w jego partii jeszcze śpiewną mowę czyli sprechgesang w ustępie kiedy odmawia po łacinie Ojcze nasz (Wolfgang Schwinger „Czarna maska w kontekście muzyki scenicznej kompozytora” w: „Muzyka Krzysztofa Pendereckiego. Poetyka i recepcja” , Kraków 1996, s. 20.

6  W warszawskim przedstawieniu i jemu ze względu na pochodzenie sądzone jest unicestwienie w historycznej    perspektywie, na co wskazują wyłaniające się z głębi sceny i podchodzące w jego stronę postacie w charakterystycznych tyrolskich kapeluszach i skórzanych płaszczach, z owczarkami alzackimi na smyczach.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART