opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




16 maj 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-38.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-313.jpg
  • Mozart w WOK 325-145a.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-234.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-96.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4691.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • Papiez 131-89.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

46 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Mozart wszystko przetrzyma! czyli „Così fan tutte” w MET

Do pewnego stopnia nowa realizacja Così fan tutte w nowojorskiej Metropolitan Opera (obejrzana 31 marca w transmisji do krakowskiego kina Kijów z sieci Apollo-Film) nosi znamiona plagiatu słynnej inscenizacji Petera Sellarsa. Tyle że przydrożnego McDonald’sa z tamtej zastąpiło w przypadku przedstawienia Phelima McDermotta nadmorskie kąpielisko z lat pięćdziesiątych, z lunaparkiem w tle, czasem rozświetlonym, kiedy akcja toczy się po zmroku. W tej sytuacji innego charakteru nabrała „albańska maskarada”.

Cosi fan tutte,MET 8

Po swym sfingowanym wyjeździe, narzeczeni, noszący wcześniej mundury oficerów marynarki, teraz powracają w cywilnych strojach, odsłaniając przefarbowane włosy oraz wypychając dżinsowe spodnie na wzór zakładanych w tym celu renesansowych saczków. A zatem stosuje się do nich ironiczna obserwacja Tuwima względem operetkowej umowności, zgodnie z którą mąż nie rozpoznaje żony bo zmieniła parę rękawiczek, a ona jego, bo użył innych spinek do mankietów. Z kolei Don Alfonso, noszący kanarkowy garnitur z komicznie skrojonymi spodniami i frymarczący reputacją sióstr, w związku z przesunięciem czasu akcji mógłby kojarzyć się z dosłowną wykładnią swojego imienia, które w czasach Mozarta i jego librecisty Da Ponte nie kryło tego rodzaju podtekstów, albowiem zajmujący się kuplerstwem bohater sztuki Alexandre’a Dumasa-syna „Monsieur Alphonse” pojawił się dopiero w następnym stuleciu. W drugim akcie scenerii dla prób uwiedzenia bohaterek dostarcza „Ogród rozkoszy”, choć daleko mu do Boscha, z którego pozostała właściwie tylko nazwa. Zapełnia go natomiast cudaczna menażeria, złożona z połykaczki ognia, liliputów, z których kobieta przybrana jest w kostium Marleny Dietrich z Błękitnego Anioła,dzikiego w trzcinowej spódnicy z okolic atoli koralowych, kobiety z brodą i tym podobnych atrakcji niegdysiejszych lunaparków. Skoro w swojej pierwszej „albańskiej” arii nr 15 Non siate ritrosi Guglielmo zachwala ich fizyczne powaby, w tym zgrabne nogi, a przyodziani zostali w dżinsy, to albo należało tę arię zastąpić alternatywną, nr 15b Rivolgete a lui lo sguardo, w której nie ma o tym mowy, albo ubrać ich w szorty skautów lub wojsk kolonialnych (w czasach Mozarta uzasadniały to spodnie opięte nad kolanami i odsłaniające łydki w pończochach). Na dodatek odtwarzający tę postać Adam Plachetka jest osobą dość korpulentną, a więc w niezamierzony sposób przydało to jego słowom wydźwięk komiczny. Sześcioro występujących śpiewaków reprezentuje wysoki poziom wokalnego profesjonalizmu, choć nie wyróżniają się szczególnymi walorami głosowymi ani nie są wybitniejszymi osobowościami scenicznymi. Niemniej sama w sobie uwodzicielska muzyka Mozarta niesie ich poprzez akcję, dostarczając niemało estetycznej satysfakcji.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART