opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




30 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Manru 669-222.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4691.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

57 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Miłość znaczona tańcem

Uczucia miłosne do kraju, miejsca, środowiska, uczelni, nawet języka ojczystego czasami trudno jest rozdzielić od emocji natury osobistej, skłonnością do kobiety, mężczyzny, zauroczeniem całkiem naturalnym, a może i bliskim banału. Mieszkańcom planety „Marzec‘68” dane było zakosztować takiego podwójnego zerwania więzów. Nie wnikając głęboko we wszystkie okoliczności wydarzenia politycznego, społecznego, obyczajowego Anna Smolar, córka emigrantów marcowych, korzysta ze wspomnień spisanych i nie spisanych tworząc z nich rozwichrzoną opowieść. Tytuł Kilka obcych słów po polsku zwraca uwagę na kwestie językowe ludzi wyrwanych z bliskiego im miejsca.

Kilka obcych slow

Zaczyna się od szwedzkiego, potem francuskiego, angielskiego, jidisz. Spektakl sprytnie sugeruje, że dla wielu osób z marcowego pokolenia mówienie po polsku wiąże się z niemal fizycznym bólem. Jak zatem opowiadać o tamtej katastrofie? Pomysł wynalezienia języka bez słów okazał się strzałem w dziesiątkę. Przecież można opowiadać tańcem, zwłaszcza mając w składzie zespołu osoby tak utalentowane jak Paweł Sakowicz, nie tylko absolwent nauk politycznych na Uniwersytecie Warszawskim, ale tancerz, choreograf, popularyzator sztuki ruchu. Artysta ten wtapia się w grupę złożoną z aktorów Teatru Żydowskiego i Teatru Polskiego i gdy potoczne słowa zaczynają się powtarzać wykonuje solową etiudę, a potem wciąga do tańca Joannę Trybalską. Tworzą razem parę niczym Fred Astaire i Ginger Rogers, jest to więc widowisko zmierzające w kierunku melodramatu, wsparte muzyką Jana Duszyńskiego, w której nie ma żadnych znaczących symboli czy motywów. Podobne wrażenie robią dekoracje Anny Met – nieco odrapane ścianki z warstwami odklejającej się farby i seryjne produkty meblarskie lat 60. Więc i muzyka to po prostu melodie i rytmy, który skłaniają do wykonania kilku kroków, obrotów. Nie ze wszystkimi paniami Paweł Sakowicz ma równie udane spotkanie taneczne, jak w życiu, a już taniec ze złamaną nogą u Jerzego Walczaka, narratora w spektaklu, to przykład imitujący chwalebne dążenie do wspólnoty mimo barier. Jest jeszcze drobny element wizualny, który stanowi dowód  na ciągłość pokoleniową historii – Joanna Trybalska i grająca jej matkę Grażyna Barszczewska mają identyczne niebieskawe sukienki (autorka kostiumów Marta Kuliga). Uwagę zwraca także ostry głos Barbary Kurzaj, która swoim patetycznym monologiem zamyka ten dziwny spektakl. Bo jak podsumować skomplikowaną historię miłosną, która mimo upływu 50 lat wciąż nie ma końca. 

                                                                                   Joanna Tumiłowicz


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART