opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




29 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • La Fenice 68-88.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-1.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-36.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Manru 669-136.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • La Fenice 612-29.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

76 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Opera rara: Pod znakiem ekspresjonizmu i minimalizmu – widowiska

Jeśli już zdecydowano się na jej obnażenie, to może banalny rodzaj bielizny, należałoby zastąpić od dawna rozpowszechnioną przepaską biodrową, skoro pełna nagość mogłaby utrudniać wykonywanie niektórych zadań choreograficznych, choć w maju szwajcarski zespół „Cie Alias” udowodnił, że w niczym to nie przeszkadza? Jego ruch, zgodnie z panującą dziś praktyką teatralną, za pomocą kamery transmitowany był symultanicznie na ekran, umieszczony ponad wykonawcami. Jakby reżyser Paweł Świątek czytał w moich myślach, skoro w drugiej części postanowił całkowicie obnażyć tancerza. Aliści, wcale nie było to takie bezpodstawne w kontekście wizualizacji prezentowanej w niej III Symfonii „Pieśni o nocy” op. 27 Karola Szymanowskiego.

Opera Rara 7

Kompozytor bowiem wykorzystał w niej poezje zamieszkałego w państwie Turków Seldżuckich perskiego poety sufickiego Dżalaluddina ad-Din Rumiego, zwanego Mewlaną, założyciela bractwa tańczących derwiszów mewlewich. Zgodnie z tradycją metaforyki mistycznej noc to nie tylko czas godów miłosnych, ale i zaślubin człowieka z Bogiem. Zresztą w sufizmie relacja Bóg – człowiek znajduje zarazem bezpośrednie odzwierciedlenie w relacjach kochanków, co było udziałem samego Rumiego i jego mistrza Szamseddina z Tebryzu. Z kolei już w państwie Turków Osmańskich istniało inne bractwo wędrownych derwiszów, tak zwanych kalendrytów, które manifestowało swoje, chciałoby się powiedzieć franciszkańskie, pełne uwolnienie od spraw doczesnych poprzez całkowite odrzucenie wszelkiego odzienia i praktykowanie przebywania nago w miejscach publicznych. Pierwsze o nich doniesienia znalazły się w relacji Krzysztofa Radziwiłła zwanego Sierotką z podróży do Ziemi Świętej w latach 1582-1584. Stąd też wzięło się rozpowszechnione w polszczyźnie powiedzenie „goły jak święty turecki”. A zatem nagość tancerza nie stanowiła w tym przypadku znamion teatralnej mody czy ekstrawagancji. W tej postaci ucieleśniał on jednocześnie człowieka jako takiego, o czym świadczyło wyświetlanie na wspomnianym ekranie jego osoby zredukowanej do schematycznej sylwetki, powielającej ruchy modela, a następnie poddawanej najrozmaitszym deformacjom. Ponadto jego działania rozgrywały się przed ustawionymi w półkole na proscenium solistami i chórem.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART