opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




27 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • La Fenice 612-91.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • Mozart w WOK 93-28.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  • Mozart w WOK 336-380.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

58 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Muzyka z zamówienia

Inauguracja sezonu koncertowego w Filharmonii Narodowej została skomponowana z utworów, które powstały w wyniku zamówienia, co wcale nie musi oznaczać niższego poziomu. Ktoś mógłby pomyśleć, że tylko muzyka, którą twórca zapisuje na skutek wewnętrznej potrzeby i z powodu przepełniającego go natchnienia najlepiej prezentuje jego talent. Tymczasem kompozytorzy piszący na konkretne zamówienie, jeśli są wyjątkowymi twórczymi indywidualnościami, potrafią zaproszenie płynące z jakiejś instytucji tak zdominować swoją osobowością, że wcale nie czują się ograniczeni i nie czuć tutaj, że wypełniają jakieś warunki umowy, stosują się do kryteriów czy kanonów.  Inna sprawa, że owe zamówienia kompozytorskie nie zawsze są ściśle określone, np. co do czasu trwania utworu albo jego formy muzycznej. Co innego, gdy kompozytor pisze muzykę do filmu, co w przekonaniu niektórych jest jakby niższą artystycznie sferą twórczości, choć przecież znamy ścieżki dźwiękowe, których wysoki poziom muzyczny nie ulega kwestii.

Wioletta Chodowicz 44-41

Koncert na rozpoczęcie sezonu FN nie zawierał jednak żadnego utworu pisanego dla filmu. W dwóch przypadkach – kompozycji Krzysztofa Pendereckiego – inspiracją były pojawiające się co 5 lat Międzynarodowe Konkursy Pianistyczne im. Fryderyka Chopina, a zamawiającym był Narodowy Instytut noszący imię naszego największego kompozytora. W trzecim Koncercie na dwa fortepiany z orkiestrą Philipa Glassa, zamówienie  płynęło aż z pięciu orkiestr reprezentujących USA, Francję, Hiszpanię, Turcję i Szwecję. W tym ostatnim przypadku trudno byłoby chyba doszukać się jakichś precyzyjnych warunków umowy, bo specyfika orkiestr zamawiających jest tutaj dosyć zróżnicowana. Wygląda na to, że to sam kompozytor złożył zmówienie dwom pianistkom, siostrom Labeque, Katii i Marielle, które razem stanowią jeden z najsłynniejszych i najbardziej uroczych duetów fortepianowych na świecie. Pod względem muzycznym ów Koncert (po raz pierwszy wykonany w Polsce) był kompozycją trochę wychodzącą poza sztywne ramy minimalizmu, rozszerzający powtarzające się segmenty o rozmaite figuracje i zwroty harmoniczne i dynamiczne. A przede wszystkim był znakomitym pretekstem do ukazania temperamentu obu pań w efektownym traktowaniu synkopowanych rytmów. W sumie Koncert Glassa był przykładem muzyki stojącej na skrzyżowaniu dróg klasyki z popularnymi formami. W jakimś sensie pasował do tej kompozycji Polonez Krzysztofa Pendereckiego, będący w zamyśle fantazją i apoteozą naszego narodowego tańca. Rozpoczynała go patetyczna fanfara, jakby ze sceny z carycą w operze Czajkowskiego Dama pikowa. Mnie z kolei przyszła na myśl Fanfara Witolda Lutosławskiego grana przez tę samą orkiestrę po kierownictwem Jacka Kaspszyka na poprzednim koncercie zamykającym Festiwal Warszawska Jesień.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART