opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




28 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • La Fenice 612-91.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-96.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-224.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Turandot 23-97.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-36.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

42 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Sprywatyzować!

Co pewien czas wraca pytanie o stan polskiego szkolnictwa baletowego. Na co dzień miałem z tym do czynienia ucząc przez prawie 30 lat Historii tańca w ostatnich klasach szkół baletowych Łodzi, Warszawy i Poznania. Nadal staram się interesować stanem polskiego szkolnictwa baletowego, formując obecnie refleksje, uwagi i wnioski nie bardzo optymistyczne, a mnie osobiście frustrujące.

Kształcenie młodzieży baletowej w systemie prowadzącym jednocześnie do matury ogólnokształcącej i zawodowej, jest procesem kosztownym i w pewnej mierze zbytecznym. Duża część tak wykształconych absolwentów natychmiast porzuca sztukę tańca, podejmując studia na kierunkach pozaartystycznych, niepomna wielkich kosztów baletowego kształcenia, które ewentualnie mogą służyć lepszemu zamążpójściu (dziewczęta) lub gracji i bezpretensjonalności (młodzieńcy).

Program działających w Polsce szkół baletowych jest – delikatnie mówiąc – przestarzały, jednostronny i anachroniczny. Ilość każdorocznych absolwentów w porównaniu z liczebnością uczniów rozpoczynających 11 lat wcześniej naukę tańca, wykazuje ponad 50 % kandydatów do tego zawodu, rezygnujących lub nie mogących sprostać skomplikowanemu procesowi tego kształcenia.

Rekrutacja kandydatów do szkół baletowych z roku na rok odbywa się z udziałem coraz mniejszych gremiów. Poza brakiem starań w tym kierunku, konkurencję stanowią szkoły sportowe, brak promocji zawodu artysty baletu, przeciążenie uczniów ilością zajęć jednocześnie artystycznych i ogólnokształcących, oraz perspektywa niepewności w uprawianiu sztuki tańca za żenująco niskie uposażenie. Coraz częstsze zjawisko angażowania do polskich zespołów baletowych tancerzy zagranicznych uzasadniane jest znikomą ilością i słabym poziomem absolwentów polskich szkół baletowych.

Myślałem o tym wszystkim w Poznaniu oglądając spektakl Królowej Śniegu według baśni Hansa Christiana Andersena w wykonaniu Szkoły Baletowej Anny Niedźwiedź. Od kilku lat w różnych miastach naszego kraju powstaje coraz więcej tego typu uczelni, kształcących w dziedzinie baletu utalentowane dzieci i młodzież. Poza tym uczęszczają one – jak to bywa w  wielu krajach Europy, Ameryki i Australii – do normalnych szkół podstawowych, gimnazjalnych i licealnych.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART