opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




16 maj 2024       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4691.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-113.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • La Fenice 613-37.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

49 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Pierwsza płyta Kwartetu David Oistrakh

Świetnie też brzmi ona w interpretacji głęboko wnikających we wszelkie jej tajemnice muzyków Kwartetu Davida Oistrakha (bo taką pisownię przyjęli oni na potrzeby międzynarodowego rynku). Uwagę przykuwa już brzmiąca nieco sentymentalnie wstępna partia skrzypcowa w Adagio. Także skrzypce poruszająco intonują namiętną melodię głównego tematu Moderato. Nastrój całego fragmentu jest posępny, a niekiedy nawet patetyczny i tylko niekiedy muzycy delikatnie podkreślają klimat chwilowego rozpogodzenia. W Scherzo potrafią wywołać wrażenie narastającego niepokoju, aż do bolesnych akcentów w kulminacji. Trudno pozostać obojętnym wobec konsekwentnie realizowanego zamysłu artystycznego w namiętnym Andante, z emocjonalnymi uniesieniami i znów wzrastającym i ocierającym się niemalże o rozpacz napięciem, niespodziewanie zamierającym w dynamice pianissimo. Wreszcie w finałowym, obsesyjnie powtarzającym te same schematy rytmiczne Rondzie pojawia się ożywiony fragment, prowadzący do triumfalnej kulminacji.

Podobnie pozytywne wrażenia wywiera pełne zaangażowania i przejmujące wykonanie tragicznego w wymowie VIII Kwartetu smyczkowego c-moll op.110 Szostakowicza, napisanego w rekordowo krótkim czasie trzech dni (12-14 lipiec 1960). Składa się on z pięciu następujących po sobie bez przerw części, a pojawiające się w nim tematy kompozytor zaczerpnął z własnych i pochodzących z różnych lat utworów. Chodzi więc tutaj o dzieło, które w pewnym sensie Szostakowicz poświęcił sam sobie, co potwierdziła niegdyś jego córka. Członkowie rosyjskiego ansamblu podkreślają dramatyczną żywiołowość Allegro molto napisanego w formie gwałtownego i motorycznego scherza. Tę formę, choć o odmiennym charakterze, przyjmuje też Allegretto, w którym oczarowuje nas kolorystyczne i wyrazowe zróżnicowanie subtelnie tkanej muzyki. Następnie w mającym charakter requiem Largo muzycy sugestywnie wydobywają żałobny motyw popularnej w Rosji pieśni rewolucyjnej, zaś na zakończenie precyzyjnie realizują fugę krótkiego finału.

Płytę uzupełniają równie frapująco wykonane Dwa utwory dla kwartetu smyczkowego (z 1931 roku) Szostakowicza, będące transkrypcjami jego własnej muzyki: Elégie to transkrypcja arii Katarzyny z Lady Makbet mceńskiego powiatu, zaś Polka nawiązuje do baletu Złoty wiek. Trzeba zatem przyznać, że zarówno pod względem doboru repertuaru, jak jego wnikliwie przemyślanego i atrakcyjnego wykonania omawiana płyta ma szansę na to, aby zostać zauważoną i docenioną przez miłośników muzyki kameralnej.

                                                                                Leszek Bernat


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART