opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




28 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • Mozart w WOK 336-380.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

116 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Z wizytą u Filharmoników Mediolanu

Audytorium w Mediolanie - zarządzane przez Fundację Cariplo - zostało uroczyście zainaugurowane w październiku 1999 roku wykonaniem II Symfonii Gustava Mahlera pod batutą Riccardo Chailly. To tutaj znajduje się siedziba Orkiestry Symfonicznej i Chóru Mediolanu imienia Giuseppe Verdiego, a ich intensywna działalność koncertowa jest okazjonalnie wzbogacana występami chórów, zespołów kameralnych czy grup rockowych i jazzowych. Jednocześnie wzmiankowana sala regularnie gości amatorską orkiestrę nazwaną „Laverdi dla wszystkich”, otwierając zarazem swe wrota dla rozmaitych manifestacji kulturalnych, spotkań i artystycznych inicjatyw, a czasem nawet zamienia się w studio nagrań czy studio telewizyjne. Warto pokrótce przypomnieć ciekawą historię tego miejsca, która sięga początków dwudziestego wieku. Otóż od roku 1920 działała tutaj placówka zwana Cineteatro Montagnetta, która mogła pomieścić aż dwa tysiące widzów. Dwanaście lat później przekształcono ją w kino Montagnetta Gotthard, ograniczając jednocześnie liczbę miejsc do 1700. Z kolei w roku 1937 architekt Alessandro Rimini całkowicie przebudował niezbyt funkcjonalną jego zdaniem salę, w której następnie ponownie zainstalowano kino, tym razem noszące nazwę Massimo, a także renomowaną restaurację. W trakcie drugiej wojny światowej obiekt uległ poważnym zniszczeniom, ale po szybkiej odbudowie można go było na nowo otworzyć już w roku 1945. 

Audytorium w Mediolan 1

W latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku Massimo pełniło jednocześnie funkcję kina i teatru, ale z czasem zaczęły się pojawiać duże trudności w zakresie zarządzania tak dużą placówką, co kilkanaście lat później doprowadziło do jej zamknięcia. I tylko okazjonalnie wykorzystywano ją jeszcze jako studio nagrań. Dopiero odważna decyzja i zaangażowanie przedsiębiorcy Agostino Luiniego doprowadziły wreszcie do wspomnianej wyżej inauguracji przepięknej sali koncertowej, mogącej teraz przyjąć 1400 słuchaczy. Od tamtego uroczystego wydarzenia owa sala stała się jednym z ważniejszych miejsc życia kulturalnego Mediolanu. Poza swoimi nieprzeciętnymi walorami estetycznymi i dużym komfortem dla goszczących tam melomanów, charakteryzuje się ona także wyjątkowo korzystnymi warunkami akustycznymi, osiągniętymi dzięki pokrytym w odpowiedni sposób drewnem ścianom i podwieszonym - zgodnie z przeprowadzonymi wcześniej przez akustyków badaniami technicznymi - balkonom.  A przy tym wszystkim zadbano o zachowanie tradycyjnego aspektu tego historycznego miejsca.

O fantastycznych warunkach odbioru muzyki w mediolańskim Audytorium miałem okazję się przekonać – już po raz kolejny – przy okazji koncertu (8 maja), poświęconego w całości Piotrowi Czajkowskiemu. Poprowadziła go chińsko-amerykańska dyrygentka Zhang Xian, pełniąca funkcję szefa artystycznego Orkiestry Filharmonicznej Mediolanu. Na marginesie warto zresztą wspomnieć, że jest to pierwsza w historii kobieta, która stoi na czele orkiestry we Włoszech. Kształciła się w pekińskim Konserwatorium Muzycznym, a następnie na Muzycznym Uniwersytecie w amerykańskim Cincinnati. Jej wybitny talent potwierdziła główna nagroda na pierwszym Konkursie Dyrygenckim Lorina Maazela, która otworzyła jej drogę do współpracy z Filharmonikami Nowojorskimi czy ze Sioux City Symphony Orchestra i Staatskapelle Dresden (w tym ostatnim przypadku też była pierwszą kobietą, jaka dyrygowała tą słynną orkiestrą).

 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART