opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




14 maj 2024       


Wydarzenia

  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • La Fenice 612-29.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

46 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Król Roger” w Londynie

Kiedy w londyńskiej Royal Opera House unosi się purpurowa kurtyna, wzrok automatycznie przykuwa ogromna ludzka głowa. Niemal wypełnia scenę. Jej twarz żyje. Delikatnie poruszają się gałki oczne i mięśnie policzków. Wrażenie niesamowite. Na scenie obrotowej głowa odwraca się do widowni potylicą i staje się zamkiem. Na jego trzech naturalnej wielkości kondygnacjach soliści, chór i balet uczestniczą w różnych, choć idealnie współgrających z sobą akcjach scenicznych. Ten zabieg sprawia, że widownia od początku wie, o czym Szymanowski napisał operę „Król Roger”, a Iwaszkiewicz do niej libretto. Że to, o co chodzi w niej, dzieje się w głowie tytułowego bohatera, poddane jest jego rozszalałej imaginacji. Ten zabieg znakomicie uczytelnia działania kreowanego przez Mariusza Kwietnia króla Rogera. Idealnie spina akcję sceniczną.

Krol Roger,ROH 1

Scenografia jest bardzo mocną stroną londyńskiej realizacji „Króla Rogera”, dokonanej przez Duńczyka, Kaspera Holtena. Jego rodak, Steffen Aarfing, zdecydował się na plastyczną surowość i skrótowość. Ogromna scena, jeśli nie liczyć na niej monstrualnej głowy (mistrzostwo świata w wykorzystaniu elektroniki, świateł i multimediów należy się Anglikom, Jonowi Clarkowi i Lukowi Hallsowi!) jest pusta. Artyści ubrani współcześnie i siermiężnie. Holten najwyraźniej chce, żeby uczytelnił się wprost zamiar Szymanowskiego pokazania emocji, rozterek, rozkojarzeń Rogera, które kłębią się w nim. Kiedy pod koniec przedstawienia jego monstrualna głowa znika, na scenie zostają dogorywające zgliszcza świadczące o jego  klęsce, widownia pojmuje końcowe przesłanie Holtena, że część tej porażki ma wziąć do siebie i na siebie każdy z oglądających spektakl. Bo przecież w każdym z nas, pod ciśnieniem współczesnych, dziejących się na oczach wydarzeń buzuje emocjonalny kocioł. Cała publiczność, podrywa się w tym momencie z każdego z 2256 foteli i krzeseł (z najbardziej odległych doskonale widać wszystko i słychać) wstaje i bije brawo. Polacy krzyczą jak na stadionie: Mariusz, dziękujemy!


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART