opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




16 maj 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-69.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  • Turandot 23-313.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  • Papiez 131-178.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • Manru 669-136.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-224.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-96.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

55 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Mahler nagłośniony

Więcej poezji niż dramatu dostrzegam w debiucie dramaturgicznym poetki Justyny Bargielskiej pt. Moja pierwsza śmierć w Wenecji. Laureatka Gdyńskiej Nagrody Literackiej zaprezentowała na małej scenie Teatru Dramatycznego m.st. Warszawy rodzaj retrospekcji i rachunku sumienia. Czyjego? Może swojego, może chodziło jej o Tomasza Manna, albo bohatera jego utworu, który stał się kanwą do nakręcenia głośnego filmu Lucchino Viscontiego. Może miał to być Gustav Mahler, choć w omówieniu przedstawienia wymienia się jeszcze Josifa Brodskiego, Ezrę Pounda i Fryderyka Nietzschego. Trochę za dużo tych inspiratorów.

Moja,Wenecja

Najprościej byłoby uznać, że spektakl przedstawia podróż w zaświaty bohatera opowiadania Tomasza Manna, a więc to, co dzieje się, lub może się dziać z człowiekiem po przejściu przez bramę. Zainscenizował to znany redaktor Ruchu Muzycznego Tomasz Cyz wspierając się, tak jak w obrazie filmowym, muzyką Mahlera, ale oddając kierownictwo muzyczne Januszowi Stokłosie. W związku z tym mamy w spektaklu dźwięki rozmaite, ale najczęściej zbyt głośne, ekstremalnie podrasowane. A przecież tęskne Adagio z V Symfonii Mahlera wcale nie działa mocniej jeśli podkręci się gałkę wzmacniacza do maksimum. Tego jakby zdawali się nie rozumieć ani Cyz, ani Stokłosa fundując widzom drastyczne dudnienie w uszach i żołądku. Chodziło pewnie o przerażenie publiczności hałasami, jakie nas czekają w zaświatach, które inni nazywają przewrotnie strefą ciszy. Dokładali się też do tego wybitni aktorzy, zwłaszcza Adam Ferency w roli określonej literą A czyli artysty Aschenbacha, dla którego pierwowzorem literackim był sam Mahler. Starał się robić przerażające miny, wytrzeszczał oczy i zastygał w bezruchu, co jednak sprawiało odwrotne wrażenie, było z lekka komiczne. W sumie wyszedł spektakl przegadany, wtórny, trochę o niczym, trochę o wszystkim, ale długiego żywota mu wróżyć nie można.

                                                                            Joanna Tumiłowicz


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART