GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościCharles Chaplin w Poznaniu!
Strona 2 z 2
Dopiero po sukcesie Brzdąca (1921) widzowie zauważyli, że pod płaszczykiem gagów w postaci Chaplina kryje się coś jeszcze - to komizm podszyty nutką tragedii, wiecznego niedopasowania bohatera do otaczającego świata. Wybitny reżyser teatralny Wsiewołod Meyerhold pisał o nim: U Chaplina ekscentryczność zaczyna wspierać głęboka motywacja, wyrastająca z niezwykle skrupulatnego studiowania rzeczywistości. Chaplin był zarazem śmieszny i smutny, wywoływał łzy radości i żalu. A właściwie nie on, tylko jego postać - Charlie, włóczęga w małym meloniku. Bardzo długo bronił się przed filmem dźwiękowym. Choć ten rodzaj kina zyskał pod koniec lat 20. szaloną popularność, on uważał, że głos zniszczy urok X Muzy. I jakby na przekór wszystkim w 1931 roku wpuścił na ekrany swoje nieme Światła wielkiego miasta, jeden z najpiękniejszych melodramatów w historii kina. Film okazał się ogromnym sukcesem, a Chaplin zatriumfował po raz kolejny. Podczas TRANSATLANTYK FESTIVAL POZNAŃ 2014 zaprezentowanych zostanie siedem filmów Charlesa Chaplina z późniejszego okresu jego twórczości, które znakomicie pokażą ewolucję stylu wielkiego twórcy - zarówno reżysera, jak i artysty. Pozwolą one udowodnić, że walka artysty o jego własną wizję nigdy się nie kończy. Dopiero z tej walki - na styku dominującej ideologii i indywidualnej wypowiedzi - ma szansę powstać sztuka ponadczasowa. Będzie można prześledzić, jak Chaplin powoli oswajał się z nielubianymi przezeń nowinkami technicznymi - od dźwięku, aż po obraz panoramiczny. Od wyciskających łzy Świateł wielkiego miasta przez piętnujące bezduszność stechnicyzowanego świata Dzisiejsze czasy i Dyktatora - bezlitosną satyrę na Adolfa Hitlera i narodowy socjalizm. Kryminalny Pan Verdoux, w którym dobrotliwie wyglądający Chaplin wciela się w brutalnego mordercę, nostalgiczne Światła rampy, wyszydzający popkulturę Król w Nowym Jorku i romantyczna Hrabina z Hong Kongu, gdzie Chaplin po raz pierwszy w karierze usunął się na drugi plan, oddając główne role hollywoodzkim megagwiazdom - Marlonowi Brando i Sophii Loren. Czy jeszcze coś łączy te filmy? Tak - niezmiennie wysoka jakość. Każdy z siedmiu prezentowanych na TRANSATLANTYK FESTIVAL POZNAŃ obrazów to mistrzostwo swojego gatunku. Światła wielkiego miasta są definicją „klasycznego” melodramatu, na Dyktatorze wielcy komicy uczyli się sztuki satyry, z kolei Światła rampy to poruszający dramat o wewnętrznym wypaleniu - temacie, po który sięgali najwięksi (Fellini, Bergman, Scorsese), ale to Chaplin był pierwszy, i zdaniem wielu, najlepszy. Widzowie tegorocznej retrospektywy będą śmiać się i płakać, podziwiać maestrię gry aktorskiej i cieszyć się misternie skomponowanymi scenami oraz błyskotliwymi dialogami. Siedem diametralnie różnych od siebie, lecz równie zachwycających obrazów, za którymi stał jeden człowiek - ikona światowej kinematografii. Festiwal odbędzie się w dniach 8 - 14 sierpnia w Poznaniu i w Rozbitku. (inf. własna) |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |