GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościKompozytor sezonu
Strona 1 z 4
Filharmonia Narodowa w sposób przynależny jej posłannictwu oddaje cześć zmarłemu 29 grudnia ub. roku wybitnemu twórcy muzyki Wojciechowi Kilarowi. Dobrze służył temu celowi koncert oratoryjny, którego większą część stanowiły dzieła o wyraźnie sakralnym charakterze. Wieczór jednak rozpoczęło wykonanie kompozycji samego Kilara z wcześniejszego okresu jego twórczości, kiedy autor ten był jeszcze zwolennikiem modernistycznych eksperymentów brzmieniowych i zbliżonych do dodekafonizmu konstrukcji muzycznych. Springfield Sonnet z 1965 roku miał swe prawykonanie na tej samej estradzie za czasów dyrekcji Witolda Rowickiego.
Krótkie dzieło doskonale opisywało atmosferę wiosennego przebudzenia przyrody, oczywiście nie w sposób dźwiękonaśladowczy, ale operując zmiennością nastrojów, swoistą dramaturgią, która począwszy od bardzo dyskretnych „sygnałów” dźwiękowych rozwija się w pełne rozedrgania i dynamiki orkiestrowe universum przypominające finał skomponowanego znacznie później genialnego utworu „Krzesany”. Bardzo interesującą rolę przeznaczył kompozytor sekcji perkusyjnej, która w centralnej części utworu ma swoją „solówkę”. Jak bardzo zawodne są jednak „wiosenne skojarzenia” pokazuje informacja mówiąca, iż w partyturze utworu kompozytor umieścił końcowy fragment poematu Walta Whitmana Hushd Be the Camps To-Day, dedykowanego prezydentowi USA Abrahamowi Lincolnowi, który 17 lat swego życia spędził w Springfield (w stanie Illinois). W 1865 zginął on z rąk zamachowca - dokładnie 100 lat przed powstaniem utworu Wojciecha Kilara. Kompozytor chciał najwyraźniej byśmy zapamiętali tę datę. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |