GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Dwie wdowy” Smetany w Angers Nantes Opéra
Strona 1 z 3
Działająca w jednej strukturze artystycznej i administracyjnej - pod kierunkiem dyrektora Jean-Paul Davois - Angers Nantes Opera, wystawiająca swoje spektakle w tych właśnie dwóch miastach, ma coraz większe zasługi w zakresie promocji czeskiej sztuki lirycznej we Francji. Wystarczy chociażby przypomnieć pokazaną tutaj w 2007 roku świetną realizację Jenufy Janaczka w reżyserii Patrice’a Cauriera i Moshe Leisera oraz ich wstrząsającą, zamykającą sezon 2009/2010 inscenizację Sprawy Makropulosa tego samego kompozytora.
Teraz zaś Jean-Paul Davois ściągnął uwagę melomanów i prasy muzycznej na kierowaną przezeń placówkę za sprawą inaugurującego bieżący sezon niecodziennego wydarzenia artystycznego, jakim jest pokazanie po raz pierwszy we Francji Dwóch wdów: dwuaktowej opery komicznej Bedrzicha Smetany. (Tajemniczym zrządzeniem losu premiera została zaplanowana na 28 września, czyli dzień czeskiej państwowości, upamiętniający męczeńską śmierć św. Wacława, patrona Czech). Zresztą nie tylko Francuzi powinni się bić w piersi w związku z tak niefortunnym zaniedbaniem, albowiem rzeczone dzieło prawie w ogóle nie jest pokazywane poza granicami Czech (na przykład w Polsce ani razu) i nie da się tego wytłumaczyć - jak to niektórzy próbują czynić
- trudnościami ze zaangażowaniem radzących sobie z językiem czeskim solistów. Przecież wymienione wyżej opery Janaczka można już dzisiaj obejrzeć w oryginale na większości światowych scen i nikt już nie próbuje się od tego wykręcić za pomocą tego typu argumentów. W dodatku sięgnięcie po partyturę Dwóch wdów nie wiąże się z żadnym ryzykiem, gdyż rozliczne walory tej tryskającej humorem, czarującej i brawurowo napisanej pozycji z góry gwarantują wysoką frekwencję.
Libretto napisał Emanuel Züngel, wzorując się na noszącej ten sam tytuł komedii Jean-Pierre’a Mellefille’a, którą Smetana miał okazję obejrzeć w praskim Teatrze Tymczasowym, gdzie piastował funkcję dyrektora muzycznego. Od razu wziął się do pracy i w przeciągu paru miesięcy nowe dzieło było gotowe do publicznej kreacji, co nastąpiło w marcu 1874 roku w praskim Prozatimni Divadlo. Pomimo tego, że spotkało się ono z entuzjastycznym przyjęciem, zostało szybko zdjęte z afisza, czego przyczyną była wroga Smetanie atmosfera, pełna podłych intryg i raniących pomówień. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |