opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




14 maj 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-313.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-137.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • Turandot 23-556.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

71 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Upadek domu Tyrone'ów albo Dezintegracja negatywna w destrukcji osobowości

Pierwszemu odpowiada daleko posunięta stylizacja w formie wystudiowanych póz, zwłaszcza w odniesieniu do matki i syna czyli Mary i Edmunda (Mikołaj Kubacki). Grająca ją Małgorzata Zawadzka operuje skrajnymi rejestrami aktorskiego wyrazu: od całkowitego wyciszenia po zwielokrotnioną gwałtowność, co zresztą posiada odpowiednik w dramacie, kiedy Mary doświadcza huśtawek nastroju i gonitw myśli, przechodząc od chorobliwego ożywienia do zobojętnienia i pozornej nieobecności: „Ton jej zmienia się nagle dziwnie - staje się jakiś daleki, bezosobowy”, „wybucha nerwowym, podnieconym potokiem słów” (...) „nagle znów przybiera ów dziwny, obojętny ton”, „Zarazem jednak tworząc dziwny kontrast z nerwowością, w zachowaniu jej występuje wyraźnie owo oddalenie od rzeczywistości” (za: Współczesny Dramat Amerykański w tł. Wacławy Komarnickiej i Krystyny Tarnowskiej, Warszawa PIW 1967 – w Starym Teatrze wykorzystano nowy przekład Karoliny Bikont).

 

Pewnego dlugiego dnia 3

 

Wydaje się, że dla poszczególnych sytuacji i epizodów reżyser opracował i dobrał odmienne środki ekspresji i techniki gry. Moim zdaniem szczególnie pierwszą część przedstawienia należy traktować autonomicznie jako niezależny utwór teatralny Luka Percevala, bez reszty zanurzając się w jego świecie, nie poszukając racjonalnych odniesień do dramatu O'Neilla i sprzeczności z nim, a co za tym idzie do pewnego stopnia zapominając o nim. Na przykład w tekście literackim stale napomyka się o charakteryzujących bohaterkę nerwowych, obsesyjnie wręcz rozbieganych dłoniach, podczas gdy aktorka zrazu trzyma je schowane, a następnie najczęściej pozostają one w stanie spoczynku. Wtedy też można w pełni czerpać satysfakcję z aktorstwa posiadającego w znacznej mierze wyzwolony charakter, niezależny względem racjonalnych motywacji psychologicznej natury. W drugiej części, zwłaszcza, w jej sekwencji odpowiadającej czwartemu aktowi literackiego pierwowzoru, kiedy historia Mary ustępuje miejsca rozgrywającej się w oparach alkoholu konfrontacji pomiędzy ojcem i synem, następuje powrót do naturalistycznej stylistyki O'Neilla. Powstaje zatem do pewnego stopnia dysonans nie tyle poznawczy, ile estetyczny, wprowadzający niespójność, tkwiącą wszakże w samym dramacie, zainspirowanym skądinąd historią rodzinną autora, będącego synem aktora oraz, jak Edmund odbywającym dalekomorskie rejsy i chorującym na gruźlicę.

                                                                           Lesław Czapliński


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART