GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościPomiędzy dwudziestowiecznym klasycyzmem a impresjonizmem
Strona 1 z 2
Piątkowy koncert Filharmonii Krakowskiej w znacznej mierze stał pod znakiem dwudziestowiecznego klasycyzmu. Za przykład takowego uznać można Symfonię w trzech częściach Igora Strawińskiego. Dotyczy to zwłaszcza skrajnych ogniw: Uwertury w tempie Allegro z wyznaczającym rytm fortepianem i utrzymanej w toccatowej formie oraz finałowego Con moto, a pomiędzy nimi rozciąga się liryczne Intermezzo, z lekka archaizowanym motywem altówek, klarnetów i fagotów o dość zmysłowym powabie.
Prowadzący krakowskich filharmoników Alaksandr Chumała wyraziście zarysował surowe kontury kompozycji, uwydatniając odpowiadającą im pewną chropowatość instrumentacji oraz narzucając orkiestrze żelazną dyscyplinę rytmiczną. Wrażliwość na walory brzmieniowe ograniczył natomiast do środkowego ustępu. Marzyłby się zatem monograficzny koncert Igora Strawińskiego złożony nie tylko z Symfonii w trzech częściach, ale i trzech pozostałych utworów tego gatunku w dorobku kompozytora: Symfonii instrumentów dętych, w C oraz Psalmów.
Klasycystyczny puls rytmiczny występuje również w Koncercie D-dur na lewą rękę Maurice'a Ravela, napisanym dla Paula Wittgensteina (brata Ludwiga, filozofa języka), który utracił ją na froncie pierwszej wojny światowej. Pod palcami Tianxu Ana nie odczuwało się braku użycia prawej dłoni, której zazwyczaj powierza się prowadzenie linii melodycznej. W swej interpretacji chiński pianista skupił się na pierwiastku wirtuozowskim, zwłaszcza w dłuższych ustępach solowych. Warto przy tym podkreślić ścisłą korelację pomiędzy pianistą i dyrygentem w zakresie środków agogicznych, kiedy pojawiają się acceleranda czyli przyśpieszenia tempa oraz dynamiczne crescenda. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |