GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościW żałobnym skupieniu
Strona 2 z 2
Wybrano skameralizowaną wersję obsady, tym bardziej kontrastującą z masywnym brzmieniem o silnie schromatyzowanej fakturze w Requiem op. 9 Maurice'a Duruflé, zbudowanym najwyraźniej na planie utworu poprzednika. W Kyrie zaznacza się dobitnie inspiracja chorałem gregoriańskim, stanowiącym podstawę substancji muzycznej również w pozostałych ogniwach, ale już z mniejszą wyrazistością.
W Domine Jesu na tle niespokojnego tremola smyczków rozwija się śpiew barytona, w którym Josep-Ramon Olivé znalazł materiał bliższy swym wokalnym predyspozycjom. Z kolei partii mezzosopranu (Sylwia Pietrzak) w Pie Jesu towarzyszy solo wiolonczelowe, smyczkowi Franciszka Palla zawdzięczające znaczną dozę szlachetności. W In Paradisum rozlegają się natomiast dźwięki czelesty mające przywołać wizję niebiańskiej błogości, ale ostatecznie nie dane mi było znaleźć się w muzycznym raju.
Być może błędem okazało się zestawienie utworów pokrewnych sobie pod względem stylistycznym, jakby awers i rewers. Obydwaj kompozytorzy byli organistami, stąd instrument odgrywa istotną rolę, a w piątek zasiadał przy nim Jakub Woszczalski. Koncerty ze wspomnianymi mszami żałobnymi poświęcono pamięci braci Radwanów: zmarłego przed dwoma tygodniami kompozytora Stanisława, autora muzyki scenicznej i w pewnym czasie dyrektora Starego Teatru w Krakowie, oraz o dwa lata starszego, a nieżyjącego od 14 lat Józefa, przez wiele lat dyrygenta Filharmonii Krakowskiej. Lesław Czapliński |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |