opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




19 maj 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-36.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Papiez 131-89.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-234.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

18 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Festiwal w Salzburgu 2022: wieczór Bartoka i Orffa

Tematem „De temporum fine comoedia” jest Sąd Ostateczny. Autorem libretta łączącego kilka języków: starożytną grekę, łacinę i niemiecki, jest sam kompozytor. Idea dzieła odzwierciedla zapatrywania religijne Carla Orffa, wywiedzione z teologii Oryginesa z Aleksandrii, żyjącego na przełomie II i III wieku. Uważał on, że na Sądzie Ostatecznym Bóg przebaczy wszystkim, bo jest Miłosierdziem, a więc nawet najgorsi zbrodniarze zostaną ułaskawieni.

 

Salzburg 4

 

Nie jestem biegły w teologii ( nie można znać się na wszystkim), nie wiem więc co na to współczesne kościoły chrześcijańskie. Ale myśl, że Hitler, Goebbels, Himmler, Goering et consortes zostaną zbawieni wydaje mi się osobliwa i kojarzy mi się z dość niewątpliwymi związkami Orffa z nazizmem. Zostawmy jednak historię, bo w dziele Orffa końcowa katharsis to przyznanie się samego Lucyfera do win przed Bogiem i uzyskanie przebaczenia oraz powrót do roli zgodnej z jego imieniem, czyli „Niosącego Światło”.

 

 Salzburg 5

 

Przebaczenie uzyskują też przywędrowujący dość niespodziewanie z opery Bartoka: Judith (ona nie wiem za co, chyba za ciekawość) i potwór Sinobrody. Inscenizacja jest znowu ciemna i ponura. Niestety tym razem muzyka nie rozświetla krajobrazu, bo poza tym, że jak to u Orffa, bywa porywająca rytmem, też jest jednostajnie monotonna i depresyjna. Nie ma tu istotnych partii solowych. Przyjmuję na wiarę, że tego dzieła lepiej niż na Festiwalu w Salzburgu wykonać się nie da. Wystąpili: musicAeterna Choir, BachChor Salzburg oraz Salzburger Festspiele und Theater Kinderchor. W obu operach grała olśniewająco Gustav Mahler Jugendorchester. Dyrygent Theodor Currentzis zasługuje na najwyższe pochwały.

                                                                  Piotr Nędzyński


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART