opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




19 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 336-380.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-234.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-113.jpg
  • Turandot 23-556.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

55 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Dobra zmiana w Operze Wrocławskiej

W pierwszą niedzielę lutego w dobrym popołudniowym paśmie oglądalności, najpierw w osobie złotoustej red. Barbary Schabowskiej, TVP Kultura przeprowadziło rozmowę z filigranową, śliczną, telewidzom jeszcze nie znaną warszawską tancerką i choreografką Anną Hop. Telewidzom jeszcze nie, ale mnie – owszem ! W ramach debiutów choreograficznych w repertuarze Polskiego Baletu Narodowego oglądałem jej Temat Strachu, W malinowym chruśniaku i Arctic.

Natomiast nie obejrzałem firmowanego przez młodocianą i ponętną choreografkę dzieła pod tytułem Pupa. Zrobiłem to ze swego rodzaju strachu. Moja coraz bardziej chora wyobraźnia bliższa jest bowiem rozkoszy zobaczenia osobistej pupy tej choreograficznej ślicznoty, niż zmagania się ze sceniczną wersją jej dywagacji na motywach Gombrowicza. Ale byłby huk, gdyby okazało się, że zaawansowany (hmm !) w swej dojrzałości wiekowej dyrektor teatrów operowych i felietonista woli oglądać niektóre części ciał tancerek, niż rezultaty ich twórczych usiłowań. Więc – zrezygnowałem !.

Natomiast z uwagą wsłuchałem się w rozmowę obu pań przed telewizyjną kamerą. Anna Hop mówiła całkiem do rzeczy, czuła się w studio swobodnie, rzeczowo komentowała konstrukcję i stylistyczną zawartość zapowiedzianej choreografii. Dysponowała bogatym zasobem wiedzy, którą posługiwała się z kulturą i kompetencją, umiejętnie inspirowana przez red. Schabowską.

Jestem z pokolenia, które w swej młodości podziwiało urodę tancerek do chwili, kiedy nie zaczynały się wypowiadać. Teraz jest zdecydowanie odwrotnie. Anna Hop  reprezentując młode pokolenie artystek baletu, gdy zaczęła mówić, stała się jeszcze piękniejsza, powabniejsza, interesująca… (no już dość, stary pryku !).

Po zakończeniu wywiadu okazało się, że poprzedzał on transmisję spektaklu Karnawał zwierząt, miniatur muzycznych, których kompozytor Camil Saint-Saëns (1886) określał mianem fantazji zoologicznych. Zrealizowała je Opera Wrocławska z dyr. Marcinem Nałęcz-Niesiołowskim przy pulpicie dyrygenckim i kompletem kilkuletniej zaledwie dzieciarni na widowni, w przepięknym, niedawno wyremontowanym wnętrzu wrocławskiego domu operowego.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART