GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościO czym mówiono i nie mówiono
Strona 1 z 2
Postąpił słusznie ktoś, kto wymyślił Ogólnopolską Konferencję Kultury. Nasze środowiska od dawna nie miały okazji spotkać się, ponarzekać, przedstawić władzy swoje problemy w nadziei na ich rozwiązanie. Pojechałem do Bytomia, gdzie zaproszono środowisko ludzi tańca na segment Konferencji temu poświęconej. Cały dzień obradowano w Teatrze Tańca i Ruchu „Rozbark”, który otrzymał luksusową siedzibę w dawnych pomieszczeniach kopalnianych. W ten sposób w Bytomiu tancerki zastąpiły górników, jako że obie te profesje są wszędzie deficytowe. Dyrektor Polskiego Baletu Narodowego Krzysztof Pastor w jednym ze swych wystąpień postulował, aby nie porównywać wysiłku tancerza z praca górnika (co często się zdarza), bo to nie ma żadnego sensu. Mnie natomiast nie podobało się pojęcie „tancerza baletowego”, co jest wulgaryzmem używanym w niektórych przepisach prawnych. Gorzej brzmi tylko określenie „baletnica”, którym tu i ówdzie nieco pogardliwie nazywa się artystki baletu. O statucie zawodu tancerza mówiła długo i mądrze Ewa Wycichowska, często zabierając również głos w dyskusji na inne tematy. Odkąd została profesorem doktorem habilitowanym w dziedzinie tańca, otwarła się możliwość doktoryzowania i habilitowania również innych artystów baletu, podobnie jak było to przed laty ze sportowcami, piszącymi dysertacje w rodzaju „Długość pierwszego kroku w biegu na 100 metrów”. Wśród bogactwa naukowej tematyki baletowej znajdą się zapewne zagadnienia typu „Wpływ piruetów na stan umysłu tancerki”, „Przewaga skoku nad kucaniem w tańcach góralskich”, czy „Stosowanie bezruchu w impotencji choreograficznej”. Pozostaje tylko pytanie, kto i jak będzie tańczył, jeśli kolejne tancerki poświęcą się karierze naukowej. Organizatorów Konferencji podejrzewam, że zaplanowali to forum tak, aby artyści mogli do woli się wygadać. Okazało się, że wśród ludzi tańca jest wielu interesujących mówców, poruszające ważne dla tej społeczności sprawy. Prym wiedli tu Elżbieta i Grzegorz Pańtakowie z Kieleckiego Teatru Tańca referujący specyfikę instytucji tanecznych, Witold Biegański (Związek Zawodowy Artystów Baletu Teatru Wielkiego w Łodzi), Elżbieta Mendakiewicz i Sławomir Gidel – dyrektorzy Szkół Baletowych w Bytomiu i Gdańsku, oboje referujący temat „Scena jako element procesu formowania dojrzałego artysty” oraz Barbara Sier-Janik i Urszula Drzewińska, reprezentantki ZASP-u zajmujące się przekwalifikowaniami profesjonalnych artystów tańca. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |