opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




12 maj 2024       


Wydarzenia

  • La Fenice 613-52.jpg
  • Turandot 23-556.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-113.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-113.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-224.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

40 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

O Bohdanie Wodiczce bez rocznicy

Autor dziejów tak wybitnej, niezwykłej, a zarazem kontrowersyjnej postaci po raz pierwszy zajął się szczegółową i precyzyjną analizą dokonań Wodiczki w działaniach organizacyjnych, kadrowych (za jednym zamachem zwolnił 121 artystów), repertuarowych (m.in. nie widziane tu nigdy Król Edyp, Persefona Ifigenia na Taurydzie, Judith, Juliusz Cezar, Białowłosa, Więzień, Kawaler srebrnej róży, Rozkwit i upadek miasta Mahagonny), a zwłaszcza w zakresie baletu (Święto wiosny, Wierchy, Świtezianka, Zaczarowana oberża, Cztery temperamenty, Czerwony płaszcz, Trójkątny kapelusz, Orfeusz, Dafnis i Chloe, Oczekiwanie, Nagi książę, Ad hominem). Szczególnym rysem tych konceptów scenicznych była promocja współczesnej muzyki polskiej.

 

W historycznej już dzisiaj awanturze o Teatr Wielki  miał za sobą publiczność i krytykę, natomiast wśród przeciwników część własnego środowiska, określającego jego poczynania delikatnie jako „piękna utopia”, a brutalnie „rzeź szlachty” dokonywana przez „kata opery”. Najgroźniejszym wrogiem okazała się jednak ówczesna władza, działająca pod wpływem donosów, podszeptów, sugestii ideologicznych i zwyczajnej ludzkiej podłości.

 

Po kolejnej islandzkiej banicji  zdecydował się przyjąć dyrekcję Teatru Wielkiego w Łodzi. Tutaj w latach 70- tych po raz pierwszy zetknąłem się z jego wielką operową legendą. Pracowałem wtedy z Conradem Drzewieckim, który dla Łodzi przygotowywał Ognistego ptaka Strawińskiego i Księżyc Orffa, a Polski Teatr Tańca często gościnnie prezentował tutaj swoje spektakle. 

 

Z niepokojem obserwowałem brak dostatecznej lojalności otaczających Wodiczkę ówczesnych łódzkich współpracowników. Nie zawsze rozumieli oni intencję swego wybitnego dyrektora. On sam również powoli tracił niegdysiejszą energię, pasję i nieustępliwość. Pewnego razu, gdy zostaliśmy sami w gabinecie spytał: Czy nie przeniósłby się pan z Poznania do Łodzi, aby pracować ze mną? Niestety był to moment, w którym brakło mi odwagi i determinacji, aby zareagować pozytywnie, bo moje życie zawodowe tak bardzo wiązało się jeszcze  wtedy z ideałami Baletu Poznańskiego.

 

Żałuję, bo miałem okazję wzbogacić swe doświadczenia i umiejętności w codziennym kontakcie z tą wielką osobowością, niezwykłą postacią i wybitnym, charyzmatycznym dyrygentem. Nie mogłem wtedy wiedzieć, że po kilku sezonach zajmę jego miejsce za tym samym biurkiem, zamieszkam w tym samym apartamencie służbowym wyposażonym i urządzonym przez niego, a po kilku latach zarządzę teatralną żałobę na wieść o jego śmierci.

 

Również dla tego pasjonującą i wartościową pracę Michała Klubińskiego przyjmuję dziś –bez jakiejkolwiek rocznicowej okazji – z akceptacją, respektem i niekłamanym wzruszeniem.

                                                                         Sławomir Pietras


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART