opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




12 maj 2024       


Wydarzenia

  • Mistrz i Malgorzata 347-4184.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-69.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-224.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-137.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-234.jpg
  • Papiez 131-89.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-113.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

26 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Jak się nie ma miedzi, to się w domu siedzi

Orkiestra Opery Śląskiej w obu częściach spektaklu zaprezentowała się na ciągle zwyżkującym poziomie. Jeśli nie dziwni to w utworze współczesnym po niedawnym muzycznym sukcesie Króla Ubu Krzysztofa Pendereckiego, to zagranie trudnej orkiestrowo Szeherezady wręcz zaskoczyło, wzbudzając respekt, a miejscami podziw.

 

Przy pulpicie stanął młody dyrygent Maciej Tomasiewicz, wychowanek katowickiej Akademii Muzycznej. W swym dotychczasowym dorobku ma aż nadto liczne asystentury u różnych dyrygentów, którym już śmiało dorównuje. Wypada więc wyzwolić go na samodzielność zwłaszcza, kiedy tak dobrze poradził sobie z Szeherezadą,na której nieraz łamali sobie batuty starsi i dojrzalsi mistrzowie.

 

Z prawdziwą satysfakcją odnotowuję dobrą pracę bytomskiego zespołu baletowego pod kierownictwem Grzegorza Pajdzika, w harmonijnej – jak słyszę – współpracy z jego asystentką Aleksandrą Piotrowską-Zarębą.

 

Obie tytułowe role Wieczoru pięknie tańczyła Michalina Drozdowska, co poza tym sugeruje, że teatru ciągle nie stać na dwie równorzędne baleriny. To samo dotyczy Sebastiana Simca (jednocześnie Jazona i Służącego w Medei). Pozytywnie wspomnę również o Karolu Pluszczewiczu (Szahrijar).

 

Pierwsze rezultaty funkcjonowania Opery Śląskiej pod nowym kierownictwem zasługują  na środki finansowe umożliwiające angażowanie utalentowanych artystów, zwiększanie ilości premier, a zwłaszcza nakładów na produkcję środków inscenizacyjnych i honoraria realizatorów, aby nie udawać, że bajki z tysiąca i jednej nocy, oraz tragedie antyczne należy „uwspółcześniać” pustą sceną, skąpymi kostiumami i zredukowaną liczbą tancerzy bo rzekomo „orientalizm z dzisiejszej perspektywy nie jest już niczym egzotycznym i niezwykłym”.

 

Proszę przyjąć do wiadomości, że jest (również antyk !), jeśli ma się na to pieniądze i odpowiednich artystów. Natomiast jeśli się nie ma, pozostaje tylko zaduma nad tytułem dzisiejszego felietonu.

                                                                   Sławomir Pietras


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART