opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




15 maj 2024       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-234.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-69.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • La Fenice 612-29.jpg
  • Papiez 131-178.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

79 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Od Platona do Offenbacha

Operetkowe odniesienia do antyku zawarte w tym arcydziele gatunku trudno zestawiać z treściami dywagacji zawartych w tekstach Platona. Komediowe perypetie mitologicznego poety i skrzypka wędrującego do krainy śmierci, aby wyrwać z rąk Plutona ukochaną żonę Eurydykę, mają na polskich scenach muzycznych sporą – poprzetykaną aluzjami politycznymi – powojenną tradycję.

 

U Sartovej też jest tego trochę, ale chciałoby się więcej, ponieważ w naszym życiu politycznym jest wiele sytuacji jakże operetkowych! Spektakl został wyreżyserowany sprawnie, muzycy i artyści chóru zaprezentowali dobry poziom gry i śpiewu pod dyrekcją Warcisława Kunca, a w przygotowaniu solistów widać wysokiej klasy profesjonalizm reżyserki w interpretacji dialogów i rozgrywaniu sytuacji scenicznych z iście francuską, offenbachowską lekkością.

 

W obsadzie którą oglądałem najbardziej podobała mi się Maria Domżał jako Eurydyka (kiedyś w tej roli debiutowała we Wrocławiu młodziutka Maria Sartova). Jako Jowisz wystąpił Adam Woźniak, stwarzając udaną postać ojca bogów i ludzi, bogatą w komizm sytuacyjny, śpiewaną pięknym bas-barytonem, z dobrą prezencją sceniczną. Ciekawie zaprezentowała się Barbara Żarnowiecka (Opinia Publiczna), Michał Grabczuk (Styks), Przemysław Bański (Pluton) i Justyna Jabłonowska (Kupido). Natomiast tytułowy Orfeusz (Dawid Kwieciński) paradował w garniturze nabytym w którymś z gdańskich domów mody, pośród starożytnych bohaterów, odzianych w kostiumy projektu Anny Chadaj.

 

Słabszym elementem spektaklu była oprawa sceniczna przywiezionego znad Sekwany znanego scenografa Yvesa Collet (oszczędna, uboga i zupełnie niezabawna), co jest sygnałem o trudnej sytuacji  finansowej gdańskiej Opery. Również choreografia Jarosława Stańka mogłaby stać się ozdobą spektaklu, gdyby zamiast finałowego tańca diabłów, zaprezentował oczekiwanego w tym miejscu słynnego can-cana.

 

W drukowanym programie zawarto niezbędny tu i pouczający „Indeks mitologiczny”, świetny szkic o Offenbachu pióra Malwiny Kunc, oraz interesujący wywiad z Marią Sartovą, która kolejny już raz pozostawia w polskim repertuarze swój talent reżyserski, kompetencję i nowoczesne podejście do realizacji repertuaru klasycznego.

                                                                         Sławomor Pietras


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART