opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




16 maj 2024       


Wydarzenia

  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-234.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-224.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg
  • Manru 669-136.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg
  • Mozart w WOK 336-380.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

31 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Interesujący „Amadeusz” i rewelacyjna „Cyganeria”

Przez całe przedstawienie słuchałem z uwagą wszystkich emitowanych przez nich dźwięków zastanawiając się, jak oni śpiewają, uważając się za zupełnie zdrowych. Przewrażliwiony Łukomski w ostatniej chwili słynną arię z płaszczem pozwolił zaśpiewać Patrykowi Rymanowskiemu, stojącemu obok w roli muzyka Schaunarda.

Kto zna Cyganerię zdaje sobie sprawę z karkołomności tego przedsięwzięcia. Łukomski w milczeniu tulił do siebie swój stary mantel, a Rymanowski wzorowo śpiewał piękne, pełne żalu basowe frazy pożegnania z płaszczem i nikt się nie zorientował. Za wyjątkiem dyrygenta i Marii Sartovej, która specjalnie przyleciała z Paryża, aby wznowić białostocką Cyganerię, siedziała na widowni i nie dostała zawału tylko dlatego, że zażywała kolejno pastylki globusa, popijała nerwosolem, a po spektaklu kazała sobie podobno zaaplikować lewatywę i postawić pijawki. W tym doborowym towarzystwie Patryk Rymanowski stał się  bohaterem wieczoru.

Reżyserska koncepcja Marii Sartovej z jednej strony wysnuta została z literackiego pierwowzoru powieści Henry Murgera, a z drugiej z dogłębnej znajomości wokalno-aktorskich cech poszczególnych postaci, które poprowadziła po mistrzowsku. Wszak przez wiele lat sama stała na scenie, aby następnie objąć klasę śpiewu w paryskim Konserwatorium.

W drugim akcie czuło się jej doskonałą umiejętność aranżowania scen zbiorowych. Nie bez znaczenia dla urody całości jest fakt, że Sartova przesiąknięta 40-letnim życiem w Paryżu, z niepospolitym talentem przełożyła jego klimat do inscenizacji tej najbardziej paryskiej opery. Nie rozumiem tylko, dlaczego w gronie realizatorów znalazł się choreograf. Wszak w żadnej operze Pucciniego nie ma jakiegokolwiek tańca.

W interesującym, pięknie wydanym programie Maria Sartova napisała: „Bohemą jest każdy człowiek, żyjący wyłącznie z uprawiania sztuki. Bycie Bohemą może skończyć się uznaniem, chorobą lub śmiercią. Koniec życia Bohemy to równocześnie pożegnanie młodości. Bohemą można być wyłącznie w Paryżu. Bohema przetrwała do dzisiaj”.

I o tym jest to urocze przedstawienie.

                                                                           Sławomir Pietras


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART