opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




19 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • La Fenice 68-303.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  • La Fenice 612-29.jpg
  • Papiez 131-130.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

71 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Maria Fołtyn. Życie z Moniuszką

Trzymam w ręku książkę pod takim właśnie tytułem, napisaną przez Adama Czopka, ze wspaniałym materiałem fotograficznym Juliusza Multarzyńskiego i miniaturami kostiumów do oper Moniuszki namalowanymi przez Jadwigę Marię Jarosiewicz.

 

Tytuł książki jest wielce zastanawiający. Dociekliwy autor w rozdziale „Małżeństwa i romanse” pisze o jej dwóch takich związkach i wymienia plejadę kochanków, o których za życia nieboszczka opowiadała barwnie i bez dyskrecji. Według mojej wiedzy Czopek pominął Henryka Czyża (Moskwa, Halka przed Stalinem), jakiegoś oficera straży pożarnej (napisała o tym nowelkę Kochałam strażaka) oraz prywaciarza produkującego lampy i żyrandole (dostałem od niej w prezencie taki jeden). W książce Adama Czopka jestem wspominany lub cytowany aż 15 razy. Wyprzedza mnie tylko Bogusław Kaczyński (18), a ja wyprzedzam Bogdana Paprockiego (tylko 16). Rekordy bije oczywiście Stanisław Moniuszko (aż 109).  Starym chrześcijańskim zwyczajem jest de mortuis nihil nisi bene (o zmarłych nic, albo dobrze). Postaram się, choć to dla mnie zadanie niełatwe.

 

Autor tej opasłej książki zaimponował rzetelnością, odwagą i skrupulatnością w opisywaniu życia i działalności tej nietuzinkowej postaci. Trudne dzieciństwo i młodość, wczesne uświadomienie sobie posiadania doprawdy pięknego lirycznego głosu, którego potem zbyt wcześnie zniszczyła śpiewaniem dramatycznego repertuaru. Wyboista droga z Radomia do Katowic i na Wybrzeże po krótką i powierzchowną naukę śpiewu, zakończoną debiutami warszawskimi i zbawiennymi konsultacjami u Ady Sari, wystarczającymi zaledwie na kilka sezonów dobrego śpiewania. Przytaczam wykaz warszawskiego repertuaru, od wokalnie zachwycającego, do spektakli o niepokojąco niskiej formie: Halka, Goplana, Eugeniusz Oniegin (1950), Tosca (1953), Lohengrin (1956) – oto te śpiewane najlepiej. Ale począwszy od Damy pikowej (1955), Trubadura (1959), Aidy (1960), Hrabiny Andrea Chenier (1961) dyspozycja była, delikatnie mówiąc coraz trudniejsza. Po powrocie z Niemiec w końcu lat 60 - tych jej Tosca, Kniaź Igor Lohengrin w Łodzi oraz Halka Aida w Warszawie graniczyły z katastrofą. Byłem, widziałem, słyszałem!

 

Adam Czopek podając spis 28 pozycji jej operowego repertuaru pisze: „Niestety, wiele z wymienionych wyżej partii nigdy nie poznała polska publiczność. Śpiewała je bowiem na przestrzeni siedmiu sezonów, jakie spędziła na niemieckich scenach. Nie mieliśmy więc okazji poznania żadnej z ról w operach Leoša Janačka czy Richarda Straussa, a były one znaczącymi osiągnięciami naszej bohaterki. Nie było też okazji poznania kreacji w Nabucco, Mocy przeznaczenia, Balu maskowego Verdiego. Podobnie było w przypadku wagnerowskiego Tannhäusera Holendra tułacza”.

 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART