GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościCzar wczesnego baroku – „Orfeusz” Monteverdiego na kopenhaskiej scenie
Strona 1 z 3
Orfeusz Monteverdiego, to pierwsza w całości zachowana opera, uważana za początek tego gatunku. Monteverdi sam zdawał sobie sprawę z tego, że praktykuje nowy sposób pisania muzyki: część swej twórczości, właśnie obejmującej muzykę dramatyczną nazwał „seconda prattica” – na miejsce wielogłosowej polifonii epoki renesansu wchodzi teraz technika monodii, głosu solowego z akordowym akompaniamentem.
Monteverdii (1567-1643) żył w szczęśliwych czasach – w każdym razie jeżeli chodzi o możliwości publikacji – za jego czasów można już było drukować nie tylko teksty, ale także i nuty, dzieła Monteverdiego znamy więc dużo lepiej, niż jego poprzedników. Opera jako gatunek muzyczny powstała jako naśladownictwo epoki antycznej i tego, jak sobie wyobrażano grecki dramat – mianowicie jako teatr śpiewany. Renesansowi teoretycy włoscy ciągle jednak pokreślali, że na pierwszym planie ma znaleźć się słowo, muzyka ma być mu podporządkowana. Nowy gatunek, opera, był rozrywką ekskluzywną, pisaną na specjalne okazje dla rządzącej elity. Orfeusz został stworzony na życzenie księcia Gonzagi w Mantui, gdzie wystawiono go w roku 1607. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |