GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościSymbol mocniejszy od realu
Strona 1 z 2
Spektakl Silesia, silentia Lidii Amejko w reżyserii i scenografii Marka Fiedora, z kostiumami Bajki Mourier robi duże wrażenie, zarówno dzięki wizji teatralno-plastycznej jak i słownie-merytorycznej. Dosyć trudny, pełnej poetyckich przenośni tekst autorki wprowadza nas w przestrzeń historyczną od czasów wojny po lata prawie najnowsze. Rzecz dzieje się w Polsce i Niemczech, czyli we Wrocławiu, co zaznaczają ucięte napisy z dworca kolejowego: [Bres] lau a później [Wroc] ław.
Jednak głównym sprawcą a zarazem narratorem jest elegancki, gabardynowy płaszcz uszyty przez żydowskiego krawca (w tej roli znakomity Przemysław Kozłowski) jeszcze przed wojną i dostarczony wraz z ludzką zawartością do jednej z fabryk śmierci. Następnie zrzucony na stertę ubrań zyskuje nowego właściciela – niemieckiego żołnierza, którego później zastępuje sołdat radziecki. Wreszcie trafia do tułaczy – repatriantów. Autorka skrupulatnie wylicza rodzaje materii, z których płaszcze uszyto. Obok „głównego bohatera" są jeszcze sporządzone z angielskiej wełny, niemieckiego flauszu, francuskiej pepity, a także polskiego łykowatego lennego lnu. Wszystkie one odziewają nowych właścicieli, zyskują polską tożsamość, choć natrafiają na rozmaite, często sprzeczne prądy polityczne, ideowe, kulturowe. Są tak jak mieszkańcy tej oswajanej krainy, pełne rozterek i wątpliwości. Ale nie wszystkich te wahania dotyczą. Jedna z postaci odziana w czarny skórzany płaszcz, to nazwany kryptonimem Dia-Mat, profesor, ideolog i teoretyk, komunista i entuzjasta nowego ustroju. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |