GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościPreludium „Halki”
Strona 1 z 2
Jakby dla zrównoważenia mocno kontrowersyjnego i radośnie wybiegającego w przyszłość pomysłu na przefastrygowanie libretta opery Halka, Preludium poprzedzające warszawską premierę skomponowano w sposób maksymalnie zachowawczy. Postarano się aby wszyscy poczuli smak i zapach XIX wiecznego salonu, więc na estradzie stanęły dwa zabytkowe fortepiany wypożyczone z Narodowego Instytutu Chopina.
Teoretycznie mógłby na nich grać zarówno sam Fryderyk, jak i Stanisław. Zapatrzenie w przeszłość zwiastował też poetycki tytuł koncertu: Moniuszko jak Chopin. Aby skok w tradycję był jak najbardziej prawdopodobny do jednego z fortepianów zaproszono Janusza Olejniczaka, niegdysiejszego Chopina z filmu Błękitna nuta Andrzeja Żuławskiego, zaś rolę Moniuszki odgrywał Tobias Koch, nowy nabytek i uczestnik imprez organizowanych przez NIFC. Choć fryzurę miał bujną, zupełnie nie w typie łysiejącego Ojca Opery Narodowej, grał bardzo muzykalnie utwory Moniuszki i wirtuozowskie parafrazy na melodie z jego oper i pieśni przygotowane przez Stefana Łodwigowskiego, Maurycego Dietricha, Józefa Krogulskiego. Koncepcję programową tej podróży sentymentalnej 200 lat wstecz ułożył, łącznie z przydzieleniem ról artystom, wicedyrektor NIFC – Stanisław Leszczyński. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |