opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




23 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-234.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-100.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-137.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

54 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Powziąłem groźne podejrzenie...

Jedną z konstatacji minionego Roku Moniuszkowskiego, powinno być żądanie zaprzestania znęcania się nad repertuarem narodowym. Przerabianie utworów Chopina na muzykę rozrywkową, filmowe przenoszenie Balladyny do Ameryki, rozgrywanie Strasznego dworu w międzywojniu, a Halki w pijackiej, narkotykowej spelunie, oto tylko niektóre wyczyny unowocześniaczy naszej dziejowej spuścizny.

 

Każde dzieło operowe jest utworem - z grubsza biorąc – złożonym z dwóch elementów. Przede wszystkim tekst śpiewany w formie arii, duetów, ansambli i scen chórowych – zwany librettem, w skład którego wchodzą także didaskalia i wskazówki dotyczące tego, co dzieje się na scenie. Drugim najważniejszym elementem jest muzyka, która w przypadku opery towarzyszy tekstowi śpiewanemu, ale brzmi również samodzielnie np. w uwerturze, scenach baletowych czy intermezzach.

 

Powie ktoś; przecież wie o tym każdy, kto choć raz był na spektaklu operowym. Owszem, ale nie przyjmuje tego do wiadomości reżyser, który w czasie jakiejś kolki wątrobowej, nocy bezsennej, czy – nie daj Boże! – stosowanych podniet narkotycznych wymyślił całkiem nowe libretto i didaskalia, nie mające nic wspólnego ze śpiewanym tekstem, miejscem i czasem akcji oraz sylwetkami bohaterów mimo, że spektaklowi pozostawiony został tytuł – w tym wypadku – Halka.

 

Z punktu widzenia upływu czasu zabieg ten jest bezkarny, ponieważ prawa autorskie chroniące przed takimi i innymi transformacjami wygasają po 70-ciu latach od śmierci twórców. Pozostaje jednak elementarna przyzwoitość, uczciwość i szacunek w stosunku do autorów, w tym wypadku opery Halka. Jest nim librecista Włodzimierz Wolski, polski poeta romantyczny, powieściopisarz i patriota. Na kanwie swego poematu Halka napisał tekst opery o zakochanej góralskiej dziewczynie, którą porzucił szlachcic Janusz, żeniąc się z bogatą szlachcianką Zofią. Doprowadziło to do samobójczej śmierci Halki, czemu nie zdołał zapobiec kochający ją góral Jontek.

 

Przejęty tym Stanisław Moniuszko najpierw skomponował dwuaktową wersję spektaklu (Wilno 1948), skondensowaną, wielce dramatyczną, po raz pierwszy w rodzimej operze opiewającą los prostej bohaterki na tle życia wiejskiego ludu. W Nowy Rok 1858 odbyła się premiera warszawska w wersji czteroaktowej, już z mazurem, tańcami góralskimi, popisami chóru, ariami Jontka, Halki, Stolnika i Janusza. Sukces był przeogromny. Od tamtych czasów tylko w Warszawie Halkę zagrano kilka tysięcy razy. W XX wieku nie schodziła z afiszy teatrów operowych Poznania, Lwowa i Wilna, a po ostatniej wojnie zawsze przy kompletach widzów grywana jest na Śląsku, we Wrocławiu, Krakowie, Gdańsku, Łodzi i Bydgoszczy.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART