Przegląd nowości

Jubileuszowy koncert Agnieszki Duczmal i Orkiestry Amadeus w Paryżu

Opublikowano: czwartek, 17, październik 2019 17:00

15 października obchodząca właśnie pięćdziesięciolecie swego istnienia Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus wystąpiła z ogromnym powodzeniem pod dyrekcją Agnieszki Duczmal w słynnej Salle Gaveau w Paryżu. Warto przypomnieć, że chodzi o zainaugurowaną w 1907 roku zabytkową salę koncertową, w której od początku jej funkcjonowania występowały - i występują nadal - najznakomitsze osobistości muzyczne, takie jak Vincent d’Indy, André Messager, Alfred Cortot, Jacques Thibaud, Marguerite Long, George Enesco, Claude Debussy, Wanda Landowska czy Francis Poulenc. To również tutaj odbyło się wiele prawykonań ważnych w historii muzyki utworów. Tym bardziej cieszy pojawienie się na estradzie tej prestiżowej i niezwykle zasłużonej placówki muzycznej Francji naszych artystów, którzy zaprezentowali licznie zgromadzonej i międzynarodowej publiczności atrakcyjnie skonstruowany i złożony głównie z kompozycji polskich twórców program. Na początku zabrzmiało wdzięczne Divertimento F-dur, KV 138 Mozarta, po którym Agnieszka Duczmal poprowadziła arystokratycznym gestem Koncert fortepianowy f-moll op. 21 Chopina, z udziałem grającego partię solową francuskiego pianisty Denisa Pascala.

 

Duczmal,Amadeus

 

Po przerwie słuchacze mieli okazję posłuchać (w obecności córek kompozytora) bardzo rzadko we Francji wykonywanych, utrzymanych w neoklasycznym stylu Wariacji na temat Frescobaldiego Aleksandra Tansmana, po których znakomity skrzypek Jarosław Żołnierczyk interpretował z towarzyszeniem przykuwającego uwagę pięknie nasyconym dźwiękiem, miękką artykulacją i klarownością brzmienia zespołu Amadeus Concerto-notturno na skrzypce i orkiestrę kameralną Mikołaja Góreckiego. Gorące przyjęcie wszystkich tych pozycji przez publiczność skłoniło maestrę Duczmal do hojnego obdarowania jej paroma bisami, wśród których szczególnie entuzjastyczne reakcje wywołało brawurowe wykonanie Orawy Wojciecha Kilara oraz ekspresyjna, komunikatywna i niepozbawiona akcentów humorystycznych interpretacja finału uwertury do opery Wilhelm Tell Rossiniego w aranżacji dyrygentki. Należy zaznaczyć, iż omawiany występ (zorganizowany w partnerstwie z Instytutem Polskim w Paryżu) rozpoczął ciekawie pod względem repertuarowym zaprojektowane tournée europejskie poznańskiego zespołu, na którego trasie oprócz Francji znalazła się także Hiszpania (Bazylika San Francisco el Grande w Madrycie), Belgia (brukselskie centrum Wolubilis), Anglia (wspólny koncert w Londynie z najstarszą orkiestrą kameralną w Wielkiej Brytanii – London Mozart Pleyers) i Szkocja (Katedra Najświętszej Maryi Panny w Edynburgu). Zorganizowane w renomowanych i elitarnych obiektach wydarzenia muzyczne, przebiegające pod batutą wspomnianej już założycielki Orkiestry Amadeus, Agnieszki Duczmal, a także jej zajmującej stanowisko drugiego dyrygenta córki Anny Duczmal-Mróz, mają na celu uświetnienie obchodów stulecia polskiej dyplomacji w odwiedzanych krajach, a zarazem uhonorowanie półwiecza artystycznej aktywności tego tak bardzo zasłużonego dla polskiej kultury muzycznej zespołu.

                                                                               Leszek Bernat