Przegląd nowości

Olga Tokarczuk z literackim Noblem za 2018 rok.

Opublikowano: sobota, 12, październik 2019 19:04

Olga Tokarczuk z literackim Noblem za 2018 rok oraz Peter Handke za 2019 – oto dwoje pisarzy, którzy zostali docenieni przez Akademię Szwedzką. Na tę chwilę przyszło nam czekać dwa lata. Wybór został nagrodzony głośnymi brawami publiczności zgromadzonej w sali Domu Giełdy w Sztokholmie. W swoim uzasadnieniu Akademia Szwedzka napisała, że Olga Tokarczuk otrzymała Nobla za „narracyjną wyobraźnię, która wraz z encyklopedyczną pasją reprezentuje przekraczanie granic, jako formę życia“. W przypadku austriackiego pisarza Petera Handkego – „za wpływową pracę, która wraz z językową pomysłowością zgłębiła peryferie i specyficzność ludzkiego doświadczenia“.

 

Olga Tokarczuk 826-77

 

Przypomnijmy że Olga Tokarczuk jest autorką libretta napisanego w języku angielskim w oparciu o własną powieść Anna In w grobowcach świata do opery w trzech aktach Ahat Ili. Siostra bogów. Muzykę do tego dzieła skomponował Aleksander Nowak. Prapremiera miała miejsce 16 września 2018 roku w Krakowie w ramach Festiwalu Sacrum Profanum w Sali Teatralnej w Centrum Kongresowym ICE Kraków.


Spektakl wyreżyserowała Pia Partum a scenografię przygotowała Magda Maciejewska. Wykonawcami prapremiery byli – Urszula Kryger, Ewa Biegas, Joanna Freszel, Jan Jakub Monowid, Łukasz Konieczny, Sebastian Szumski, Bartłomiej Misiuda oraz Chór Polskiego Radia, i Orkiestra AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia.

 

Siostra bogow 826-8

 

Anna In w grobowcach świata to powieść Olgi Tokarczuk wydana w 2006 roku. Autorka uwspółcześnia jeden z najstarszych mitów w historii ludzkości pochodzący sprzed niemal czterech tysięcy lat – historię o sumeryjskiej bogini Inannie, która zstąpiła do krainy zmarłych. Z rozmachem stwarza różnobarwną, rozpisaną na wiele głosów opowieść, w której wizja nowoczesności splata się z tym, co uniwersalne –ponadczasową, głęboko ludzką historią o przezwyciężaniu śmierci. 

 

Siostra bogow 826-46

 

Olga Tokarczuk na tę jedną książkę wymyśliła gatunek, język i zupełnie nowy sposób mówienia. I osiągnęła niebywały rezultat. W języku polskim zadźwięczała nuta tak czysta, że dech w piersiach zapiera. Tak brzmi wielka literatura. – Przemysław Czapliński, „Gazeta Wyborcza”. Pisarka stworzyła historię niezwykle współczesną i swej symbolice aktualną. – Bernadetta Darska, „Dekada Literacka”. Tokarczuk nie powtarza jedynie mitologicznych wątków ani nie bawi się ich odwracaniem, ale wnika w nie głęboko, próbując odszyfrować ich sens, pokazać, że mit jest opowieścią o wydarzeniach, które – choć pewnie nie wydarzyły się nigdy, nigdzie i nikomu – przydarzają się ciągle, wszędzie i każdemu. – Juliusz Kurkiewicz, „Polityka”.

                                                                 

                                                                        Juliusz Multarzyński