Przegląd nowości

Prapremiera Oratorium „Kazimierz Pułaski”

Opublikowano: czwartek, 19, wrzesień 2019 16:31

Konfederacja barska to temat tyleż zawiły co kontrowersyjny. Historycy do dziś spierają się o jej wartość: jedni – wzorem romantycznych wieszczów – widzą w niej pierwszy polski zryw narodowy, słuszną walkę z carską Rosją o Polskę i polską wiarę, inni – ostoję sarmackiego konserwatyzmu z niechlubnym Liberum veto na czele, a nawet – bezpośrednią przyczynę rozbiorów. Obchodzona  w ubiegłym roku 250. rocznica wybuchu owej czteroletniej swoistej wojny podchodowej skłoniła do wnikliwszego pochylenia się nad tym zagadnieniem.

 

Oratoriun,Strzyzow

 

Jednym z artystycznych głosów w dyskusji będzie prapremiera zamówionego przez Instytut Muzyki i Tańca oratorium Kazimierz Pułaski, która odbędzie się 28 września w Kolegiacie Niepokalanego Poczęcia NMP i Bożego Ciała w Strzyżowie na Podkarpaciu. Świątynia ta odegrała w konfederacji niebagatelną rolę: to w niej 15 sierpnia 1769 roku, po bitwie pod Pobitną (dziś dzielnicą Rzeszowa), dokonać się miało zaprzysiężenie barżan przed tutejszym cudownym obrazem Matki Boskiej. Najprawdopodobniej uczestniczył w nim sam przywódca zrywu, późniejszy bohater walk o wolność Ameryki – Kazimierz Pułaski, który miał zdecydować o umieszczeniu wizerunku strzyżowskiej Madonny na konfederackich sztandarach.


Twórcą muzyki oratorium (czy też, jak chcą niektórzy, pop oratorium) jest pianista i kompozytor, od dziesiątków lat doskonale znany z estrady – Włodzimierz Korcz. Muzyk kojarzony jest przede wszystkim z przebojowymi piosenkami i recitalami z Alicją Majewską – nie wszyscy znają go zaś od „poważniejszej” strony: jako twórcę oratoriów.

 

Korcz,Majewska

 

A ma ich w dorobku całkiem sporo, m.in. Woła nas Pan A kto się odda w radość do tekstów Ernesta Brylla, a także te będące wynikiem trwającej od kilku lat współpracy z krakowską poetką (także krytykiem muzycznym) – Moniką Partyk – autorką tekstów Kazimierza Pułaskiego. Do dzieł tego tandemu należą trzy oratoria z serii Artyści Janowi Pawłowi II w hołdzieGolgota polska (współkompozytor Andrzej Zarycki), Święty (współkompozytor Zygmunt Konieczny) i Sanctus, oratorium Rapsod o Cudzie nad Wisłą, musical operowy Łódź Story, a także piosenki z repertuaru Alicji Majewskiej, Doroty Osińskiej czy Michała Bajora. Domeną Moniki Partyk jest właśnie pieśń oratoryjna oraz piosenka literacka (projekt Z nutą Jasminum do muzyki filmowej i teatralnej Zygmunta Koniecznego, płyta Krajobraz rzeczy pięknych z muzyką Andrzeja Zaryckiego, msza Missa Assumptionnis z muzyką Bartosza Chajdeckiego).


Była wykonywana m.in. przez (oprócz wymienionych już): Jacka Wójcickiego, Zbigniewa Wodeckiego, Marka Bałatę, Joannę Słowińską, Jana Nowickiego, Piotra Cugowskiego, Joannę Słowińską czy Jagę Wrońską. 

 

Monika Partyk

 

Premierowymi wykonawcami Kazimierza Pułaskiego będą: Alicja Majewska, Olga Bończyk, Łukasz Zagrobelny i Grzegorz Wilk (soliści), Andrzej Ferenc (narrator), a także Strzyżowski Chór Kameralny wspierany przez Chór Akord ZNP i SCK w Mielcu i Podkarpacki Chór Męski oraz Przemyska Orkiestra Kameralna. Całość poprowadzi dyrygent i pedagog, szef strzyżowskich śpiewaków – Grzegorz Oliwa, pomysłodawca projektu – od lat współpracujący wykonawczo z Korczem. Oratorium zostanie też zaprezentowane dzień później, 29 IX, w Przemyślu – w ramach Przemyskiej Jesieni Muzycznej. Znakomici wykonawcy, uznany kompozytor, współczesna, poetycka  interpretacja niejednoznacznej karty polskich dziejów – to wystarczające powody by poznać zbliżającą się wielkimi krokami podkarpacką prapremierę.

                                                                Zapraszamy