opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




14 maj 2024       


Wydarzenia

  • Turandot 674-109.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-38.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg
  • Turandot 23-556.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-234.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

32 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Haendel ostrzega przed przemocą

Część druga to gruntowna zmiana muzyki, która staje się nostalgicznie liryczna, pełna żalu i rozpaczy po śmierci Acisa. Nieszczęście dotyka też okrutnego Polifema, który z powodu swego gwałtownego czynu traci na zawsze szanse na zdobycie serca Galatei. Scena ta ujęta jest przez kompozytora w arię morderczą dla śpiewaka, pełną skoków w górę i w dół. Bas Łukasz Konieczny w roli Polifema radzi sobie z tym wokalnym zadaniem w miarę dobrze. Jego partnerki – Dagmara Barna ucharakteryzowana na chłopca Acisa, z bujną białą czupryną i w szarej kurtce z kapturem śpiewa sprawnie, ale jej głos w pierwszej części przedstawienia miał brzydką barwę, która ustąpiła po przerwie. Galatea to dziewczyna z subkultury, odziana według wzorów mody gothic, wokalnie bez zarzutu wykonuje ustami Magdaleny Pluty swoją mezzosopranową partię. 

 

Haendel 2

 

Historia opowiadana przez reżyserkę w tle starożytnego mitu prowadzi nas do jakiejś szkoły, w której króluje przemoc i agresja, ale rodzi się miłość między młodymi. Dziewczyna jest jednak uzależniona od wykładowcy – Polifema – który w sposób niedwuznaczny rości sobie prawa do dziewczyny – Galatei. Aby zainscenizować tę równoległą akcję reżyserka z niemałą wyobraźnią sceniczną wykreowała przy pomocy 6-ciu dodatkowych aktorów realizujących rozmaite zadania, zmieniających co chwilę kostiumy i poruszających się w zmiennym otoczeniu animowanych grafik Piotra Majewskiego i Kamila Krępskiego. Acis uzyskuje swojego sobowtóra, który pada zabity, ale ten właściwy jeszcze śpiewa i wychodzi. Reżyserka konstruując ciekawe przedstawienie korzystała z estetyki telewizyjnych paradokumentów w typie kryminałków z detektywem Malanowskim czy „Życie pod zastaw”. Posuwa się też w przypadku rozciągniętych w czasie muzycznych sekwencji zmagań Polifema z Acisem do tworzenia scen w zwolnionym tempie. W sumie nowa premiera Festiwalu Oper Barokowych okazuje się znakomicie przygotowaną muzycznie Serenatą w wykonaniu solistów i orkiestry Gradus ad Parnassum, którą kieruje od klawesynu jej założyciel Krzysztof Garstka. Zarazem mamy tutaj do czynienia z pełnokrwistym osadzonym w bliskich nam realiach teatrem współczesnym z ambicjami społecznymi. Prawdziwy teatr to solidna wartość dodana do opery.

                                                                   Joanna Tumiłowicz


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART