Przegląd nowości

Ilustrownik domowy

Opublikowano: niedziela, 31, marzec 2019 07:57

Z okazji dwóchsetlecia urodzin Stanisława Moniuszki w kuluarach Balkonu drugiego piętra Opery Krakowskiej urządzono wystawę cyklu 31 litografii (kamieniorytów) Joanny Tumiłowicz do wybranych pieśni ze Śpiewnika domowego tego autora.

 

Tumilowicz,wystawa 1

 

Poza nielicznymi („Do słowika”, „Złota rybka”, „Motyl”), nie są to ilustracje w ścisłym tego słowa znaczeniu, bezpośrednio odnoszące się do treści zawartych w tych miniaturach wokalnych. Raczej syntetyczne ujęcia idei zawartych w tekście, zarówno słownym poetyckich pierwowzorów (uschematyzowany wizerunek postaci na tle krzyży i nadnaturalnie wielkiego drzewa - „Kozak” do wiersza Jana Czeczota, postać w mundurze i egzekucyjny werbel - „Stary kapral” do tekstu Pierre-Jeana de Bérangera w przekładzie Syrokomli, czy zgoła alegoryczny „Dziad i Baba” do wiersza Jana Józefa Kraszewskiego),  jak i nutowym ich muzycznych opracowań.


Obrazy zatem stanowią wizualne ekwiwalenty słów i tematów muzycznych, w mniej („Na skrzydłach pieśni” do słów Maksa Radziszewskiego, „Przyczyna” do poezji Stefana Witwickiego) lub bardziej uchwytny sposób („Prząśniczka” do tekstu Jana Czeczota) nawiązując do swoich pierwowzorów. A także przywoływanych w nich wydarzeń („Czaty” skomponowane do ballady Mickiewicza). 

 

Tumilowicz,wystawa 2

 

Może dziać się to na zasadzie przedstawienia metaforycznego (przenośnego - „Starość do poezji Pierre-Jeana de Bérangera, „Trzech budrysów” według Mickiewiczowskiej ballady), jak i metonimicznego („O Zosi sierocie” do wiersza Józefa Szujskiego czy „Święty Piotr” do słów Pierre-Jeana de Bérangera), czyli właśnie ekwiwalentnego (wyolbrzymione pawie pióro, wyrastające z czapki i wielokrotnie przerastające samą postać jako odpowiednik jej przesadnie pysznego o sobie wyobrażenia - „Krakowiaczek” według Edmunda Wasilewskiego). 

 

Tumilowicz,wystawa 3

 

Może to być projekcja klimatu, emanującego z wokalnej miniatury (ekspresjonistyczne z ducha „Nad Nidą” do słów Włodzimierza Wolskiego), albo w pełni abstrakcyjne odzwierciedlenie kompozycji muzycznej, jej formy („Chochlik” według Antoniego Edwarda Odyńca). Występują także stylizacje – „Pieśń Nai” do dialogu Józefa Korzeniewskiego, „Wędrowna ptaszyna” i Dąbrowa” do anonimowych poezji ludowych). Joanna Tumiłowicz, autorka eksponowanych litografii, z wykształcenia jest matematyczką (Uniwersytet Warszawski) oraz graficzką (Warszawska Akademia Sztuk Pięknych), przez wiele lat będącą śpiewaczką chóru Filharmonii Narodowej.

                                                                           Lesław Czapliński