Sonaty, Preludia i Fugio raz 24 Polonezy–nastroje, barwy, humory… wszystko zmienia się jak w kalejdoskopie, niemal co minutę rozpoczyna się kolejny taniec i kolejny świat w miniaturze. Sarmacki zamaszysty gest i salonowa elegancja. Bezpieczny i przyjazny muzyczny mikrokosmos stoi przed nami otworem.
(Magdalena Łoś-Komarnicka, Program 2 Polskiego Radia)
Alina Ratkowska to klawesynistka wszechstronna. W 2005 roku wyróżniona I nagrodą Międzynarodowego Konkursu Klawesynowego im. Paoli Bernardi w Bolonii W 2018 roku prezentuje unikatowy dwupłytowy album, prezentujący wszystkie dzieła solowe na klawesyn Johanna Gottlieba Goldberga. Alina Ratkowska zadziwia swoim kunsztem oraz elastycznością w doborze repertuaru – z jednej strony pielęgnuje pamięć o muzyce wieków dawnych, z drugiej – popularyzuje twórczość kompozytorów współczesnych. Nie dziwi zatem, że jako jedyna otrzymała zgodę od właściciela zbioru na dołączenie do albumu (obok kompozycji skatalogowanych przez Alfreda Dürra) dotąd nieznanej trzyczęściowej Sonaty F-dur, przechowywanej w Bach-Archiv w Lipsku pod sygnaturą: „Elias N. Kulukundis Collection, Depositum im Bach-Archiv Leipzig, Kulukundis I.3”. Dzięki uprzejmości właściciela zbioru sonata mogła znaleźć się na tym nagraniu.
Johann Gottlieb Goldberg (1727–1756) to urodzony w Gdańsku klawesynista i zarazem uczeń Johanna Sebastiana Bacha, który dziś jest kojarzony przede wszystkim z IV częścią Clavier-Übung Bacha, potocznie określaną Wariacjami Goldbergowskimi. Goldberg był prawdopodobnie ich pierwszym wykonawcą jako podopieczny rosyjskiego ambasadora w Saksonii – Grafa Hermanna von Keyserlingka, któremu najprawdopodobniej Bach dedykował ten utwór.
Jak pisze w przedmowie do albumu Alina Ratkowska: „W wydanym w 1790 roku w Lipsku leksykonie Gerbera pojawia się, oprócz informacji biograficznych dotyczących Goldberga, także wysoka ocena jego umiejętności kompozytorskich: […] był jednym z najlepszych wychowanków Seb. Bacha w zakresie kompozycji i grze klawiszowej. Ci, którzy go słyszeli, darzyli go bezgranicznym uwielbieniem. Jednak tylko nieliczni mogli się pochwalić tą radością, ponieważ zmarł w prawie jeszcze młodzieńczych latach”. Wielu zadaje sobie pytanie, czemu twórczość Goldberga nie zyskała oczekiwanej popularności? Badacze upatrują przyczyny w trudnościach technicznych wysuwających się na pierwszy plan wielu jego kompozycji; J.F. Reichardt wspomina nawet w swojej Autobiografii, że nie były one możliwe do wykonania pomimo wielogodzinnych ćwiczeń… cóż, Alina Ratkowska w swoim najnowszym albumie udowadnia, że dla artysty nie ma rzeczy niemożliwych. Album dofinansowano ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Johann Gottlieb Goldberg – Complete Solo Harpsichord Works, UMFC CD 119–120
[1CD]
Prelude et fuge in F minor DürG 5
1.Prelude (Andante) 04:04
2.Fuge 05:16
Sonata in F major*
3.Allegretto 07:41
4.Adagio sostenuto 04:13
5.Tempo di Menuetto, Variatio 1–6, Tempo di Menuetto da capo 05:28
Sonata in D major DürG 6
6.Allegro 08:55
7.Andante 03:47
8.Presto 04:52
9.Menuetto, Variatio 1–12, Menuetto da capo 14:02
total time: 58:35
[2CD]
1.Prelude in C major (Presto) DürG 4 02:40
24 Polonaises DürG 7
2.C-dur 01:48
3.a-moll 01:40
4.G-dur 01:00
5.e-moll 01:34
6.D-dur 01:07
7.h-moll 01:25
8.A-dur 01:33
9.fis-moll 01:31
10.E-dur 01:13
11.cis-moll 01:01
12.H-dur 00:48
13.gis-moll 01:28
14.Fis-dur 01:14
15.dis-moll 01:35
16.Des-dur 00:59
17. b-moll 01:41
18. As-dur 01:10
19. f-moll 01:56
20. Es-dur 01:26
21. c-moll 01:47
22. B-dur 00:55
23. g-moll 01:24
24. F-dur 01:18
25. d-moll 01:29
total time: 36:00
* world premiere recording