GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościOpera rara: Głos śpiewającego na wojnie
Strona 2 z 2
Kontrapunktem dla tekstu kantaty są wiersze Anny Kamieńskiej, Zbigniewa Herberta i innych poetów, a na koniec przywołane zostają kolejne miejsca wojennych hekatomb, z tymi współczesnymi włącznie. W kulminacyjnym momencie tej części, niczym w inicjacyjnych misteriach eleuzyjskich, podnoszą się rolety i odsłaniają okna, zza których ukazują się łuny wojennej pożogi – światła współczesnego miasta, a służebne przystępują do rozebrania krynoliny i odsłonięcia stelaża oraz bezbronnej półnagości śpiewaka, ciała wydanego na łup przemocy.
Z kolei klawesynista wychodzi depcząc po wspomnianych butelkach, wydobywając z nich odgłosy przypominające wybuchy. Kantatę Marcella, wypełniającą przeważającą część przedstawienia, uzupełnia krótki, repetytywny utwór Davida Langa Just, wykonywany w pomieszczeniu znajdującym się poniżej, w podziemiu.
Czyżby z trojańskiego pola bitewnego przenosimy się do Hadesu, w którym wszakże rozbrzmiewają wyimki z tekstu Pieśni nad Pieśniami (w greckim wyobrażeniu Hades jest miejscem zapomnienia, a nie odpowiednikiem piekła, z którym pewne cechy wspólne posiada jedynie jego najgłębsza część, czyli Tartar)? Wykonują je wspomniane służebne, zgromadzone po środku, którym towarzyszy trio instrumentalne, złożone z altowiolistki Anety Dumanowskiej, wiolonczelisty Konrada Górki i perkusisty Tomasza Sobańca, grającego na wibrafonie i wielkim bębnie. Czyżby po doświadczeniu grozy przemocy można było mówić o właściwym dla tragedii katharsis poprzez erotyczne odkupienie, pamiętając, że Eros jest bratem Thanatosa, czyli Zgonu? Lesław Czapliński |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |