opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




16 maj 2024       


Wydarzenia

  • La Fenice 612-28.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4184.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-137.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • Mozart w WOK 336-380.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

158 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Msza h-moll” Bacha w interpretacji Davida Sterna i Opera Fuoco

Warunki te zostały w pełni spełnione podczas wykonania Mszy h-moll w paryskiej Cité de la Musique, które poprowadził ceniony, znany z wszechstronnej działalności muzycznej, amerykański dyrygent David Stern. Wyjątkowość tego wykonania była między innymi związana z udziałem słynnego chłopięcego zespołu Tölzer Knabenchor. Początki owego niemieckiego chóru dziecięco-młodzieżowego sięgają lat powojennych i małej bawarskiej miejscowości Bad Tölz, wszakże od roku 1971 jego siedziba znajduje się w Monachium. Ogółem w jego działalności uczestniczy dwieście dzieci - intensywnie pracujących pod kierunkiem trójki dyrektorów artystycznych - które po mutacji przechodzą do chóru męskiego.

 

Tolzer Knabenchor

 

Biorąca udział w paryskim koncercie grupa młodych chórzystów, z których najmłodszy miał zaledwie dziesięć lat, podbiła serca słuchaczy niebywałym zaangażowaniem, skupieniem i świetnym kontaktem z dyrygentem, niebywałą muzykalnością oraz wyrównanym, spójnym brzmieniem. W ich wykonaniu równie przejmująco wypadło początkowe Kyrie o żałobnym charakterze, co radosne Gloria z towarzyszeniem trąbek i kotłów, a dość słaby nieraz silą rzeczy wolumen dźwięku równoważyła z nawiązką lekkość i swoista przestrzenność śpiewu (na przykład w świetlistym Et incarnatus est). Niezależnie od bardzo młodego wieku niektórych chórzystów, ich nienaganna emisja, poziom techniki wokalnej i precyzyjne realizowanie szybkich pasaży wzbudziło najwyższe uznanie publiczności, wyrażone na koniec koncertu niemilknącymi brawami. Nie zawiedli też starannie dobrani soliści. Sopranistka Theodora Raftis wzruszyła już na wstępie niebiańskim Gratias z towarzyszeniem skrzypiec solo, podobnie jak mezzosopranistka Alexia Mackbeth w eksponującym najdrobniejsze subtelności i podanym z wyjątkową plastycznością Qui sedes, dialogującym z ciepło brzmiącym obojem miłosnym. Ponadto zjawiskowo wypadło Benedictus w interpretacji tenora Andrésa Agueldo, idealnie zharmonizowanej z grającym solo fletem, a wszystkie interwencje kontratenora Andreasa Scholla pozwalały się zachwycać intrygującym zabarwieniem jego po mistrzowsku prowadzonego głosu. Od elektryzującego słuchaczy poziomu wokalnego tej czwórki solistów odstawał nieco francuski bas LaurentNaouri, który najlepsze lata swojej kariery ma już wyraźnie za sobą. Niezależnie od przykuwającego jeszcze uwagę gęstym nasyceniem głosu, dały o sobie znać problemy z precyzyjnym wokalizowaniem i czytelnym przekazywaniem tekstu (na przykład w Quoniam czy Et in Spiritum sanctum). Najmniejszych zastrzeżeń nie wzbudziła natomiast grająca na instrumentach dawnych orkiestra, działająca – obok operowego atelier młodych solistów – w ramach stworzonej przez Davida Sterna w 2003 roku struktury artystycznej Opera Fuoco. Pod czujną i sugestywną dyrekcją amerykańskiego maestro wszystkie wokalno-instrumentalne ogniwa Mszy h-moll złożyły się na jednolitą i zwartą w wyrazie całość, ujawniając niezwykłe bogactwo kontrapunktycznej substancji. Na zakończenie trzeba jeszcze zaznaczyć, że omówione wykonanie (z udziałem tej samej trójki kształconych we wspomnianym atelier Opera Fuoco solistów oraz dwóch wymienionych powyżej wokalistów o ugruntowanej już na planie międzynarodowym renomie) zostało także zaprezentowane - po raz pierwszy! - w Szanghaju oraz w słynnym Kościele św. Tomasza w Lipsku.

                                                                                   Leszek Bernat


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART