opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




16 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  •  JKM Elzbieta II 627-113.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-137.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-313.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

44 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Bój się Boga Ryszard

Jadwiga odpowiadająca za rolę bardziej liryczną w tej inscenizacji potężnym głosem Moniki Lendzion-Porczyńskiej udwodniła, że żaden wokal męski ani żeński nie ma z nią szans. Remigiusz Łukomski w roli Skołuby nie tylko solidnie i słyszalnie przytrzymał końcowe „f” w słynnej arii, ale świetnie się też spisywał w scenach zbiorowych zdecydowanie statycznych, aż tu nagle Skołuba wpada jak bomba i nad skórą wypatroszonego dzika (za rekwizyty odpowiadała Marlena Skoneczko) wyczynia dzikie harce. Do harcowników i taneczników zaliczyć też trzeba Sylwestra Smulczyńskiego, którego pomalowano na kolor srebrny. Niezły głos Damazego w sporej części ginął gdzieś w czeluściach pustej sceny, bo reżyser uznał, że to rola drugoplanowa i na przodzie pozwolił mu tylko tańczyć kankana. Cześnikowa w osobie Katarzyny Krzyżanowskiej musiała swoją orację swatającą siostrzeńców wykonywać na tle płonącego dworku, a oni przez grzeczność nie chwytali za wiadra i sikawki.

 

Straszny dwor 2

 

Gdy wreszcie skończyła nie było już co gasić. Na szczęście pojechali do innego dworku, tego tytułowego, gdzie spotkali ponętne panny i ich ojca Miecznika. Ten wyjaśnił, że nie będzie z tego nic, aż się każdy dowie, czemu dwór w Kalinowie strasznym się zowie. Miecznik miał piękną kolekcję portretów trumiennych w sześciokątnych ramach, a do tego zegar w kształcie trumny, jak jakiś Drakula. Na szczęście Adam Kruszewski odziany w żałobny kontusz (wszędzie w Polsce była żałoba po Powstaniu Styczniowym) swym ciepłym barytonem nawiązał do wspaniałej tradycji Andrzeja Hiolskiego, w której tłumaczył gościom jakich zięciów pragnie mieć. I już, już, miał zaprosić zebranych do siarczystego Mazura, gdy okazało się, że Polska Opera Królewska nie ma w składzie ani wielkiego chóru (teraz dopiero ogłoszono przesłuchania do tego zespołu), ani zespołu baletowego (przesłuchań nie ogłoszono). W związku z wakatami dyrygent Grzegorz Nowak dał hasło do wykonania fragmentu Agnus Dei wziętego z  Litanii Ostrobramskiej Stanisława Moniuszki, a wszyscy stanęli karnie do wykonania kantaty pod ogromnym, powiększonym 8-krotnie obrazem Matki Boskiej Częstochowskiej, bo nie udało się sprowadzić na czas z Wilna Ostrobramskiej. Gdzie Litwa, gdzie Krym. Tymczasem w Mińsku, stolicy Białorusi, zaprezentowano po raz pierwszy inną operę szlachecką czołowego białoruskiego kompozytora Stanisława Moniuszki, z librettem tego samego Jana Chęcińskiego, Verbum nobile. O narodowości Chęcińskiego nic jednak nie powiedziano, stwierdzono tylko, że temat poruszony w tej sympatycznej historii nie stracił na aktualności. Straszny Dwór w Teatrze Stanisławowskim choć stracił efektowny taniec, zachował poprawność polityczną i dziejową aktualność. 

                                                                    Joanna Tumiłowicz


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART