GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościAmerykańskie miscellanea muzyczne
Strona 1 z 3
Ostatni koncert krakowskich filharmoników pod kierunkiem ich dyrektora artystycznego Charlesa Olivieri-Munroe poświęcony został panoramie muzyki amerykańskiej poprzedniego stulecia. Co prawda kompozycja Wariacje amerykańskie pioniera muzyki nowoczesnej Charlesa Ivesa pochodzi jeszcze z ostatniej dekady XIX wieku, ale i dzisiaj momentami wciąż brzmi szokująco.
Jej autor bowiem wyprzedza w niej swój czas i stosuje w tworzywie dźwiękowym rozwiązania i techniki, które pojawiły się trzydzieści lat później i to na gruncie sztuk plastycznych. Z jednej strony jest to utwór duchampowski ante litteram, wprowadza bowiem gotowe przedmioty, w tym przypadku hymn My country, zdetronizowany w swojej funkcji w 1931 roku przez Gwiaździsty sztandar, a więc grubo po powstaniu omawianego utworu.
Przy tym twórca dość bezceremonialnie sobie z nim poczyna, skoro poddaje go różnorakim przeobrażeniom, ingerującym w jego przebieg i deformującym jego pierwotny kształt. Zarazem kompozytor posługuje się techniką kolażu, zestawiając ze sobą motywy przeniesione z innych kontekstów muzycznych, co w efekcie zagęszczenia przybiera chwilami postać szorstkiej dysonansowości. Na tym tle o wiele bardziej konwencjonalnie przedstawia się zagrany wcześniej, a kiedyś obrazoburczy Tacet czyli 4’33’’, manifest aleatoryzmu spod znaku Johna Cage’a. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |