opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




26 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  • Manru 669-136.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-96.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4691.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

66 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Elektra” w La Scali

Przyjęcie najnowszego dzieła znanego już wtedy i cenionego kompozytora było więcej niż chłodne. Muzyczny ekspresjonizm był jeszcze w tych czasach stylem, który dopiero zdobywał sobie prawo obywatelstwa na operowych scenach więc trudno się dziwić powściągliwej reakcji prapremierowej publiczności. Zresztą wykraczanie poza granice systemu tonalnego dur-moll i nieustająco narastające napięcie dramatyczne też nie przysporzyły jej zwolenników szczególnie wśród krytyków. A jednak jakby na przekór wielu krytycznych uwag dzieło rozpoczęło zwycięski pochód przez najbardziej prestiżowe sceny. 

 

image.png

 

W roku prapremiery wystawiono Elektrę w Nowym Jorku, Monachium, Berlinie, Wiedniu, Mediolanie (z Salomeą Kruszelnicką). Kolejne premiery odnotowano już w 1910 roku – Londyn, Praga, Budapeszt, Bruksela. W Polsce Elektrę wystawiono dopiero w 1971 roku w pamiętnej reżyserii Aleksandra Bardiniego, z równie pamiętną scenografią Andrzeja Majewskiego. Dyrygował Jan Krenz. Partię Elektry śpiewała Hanna Rumowska, Hanna Lisowska była znakomitą Chryzotemis, a Krystyna Szostek-Radkowa wcieliła się w rolę Klitajmestry. Niestety, niewiele osób miało okazję obejrzeć to przedstawienie, które po zaledwie kilku spektaklach zniknęło ze sceny. Druga inscenizacja tego dzieła została wystawiona na stołecznej scenie dopiero w 2010 roku, z kapitalną kreacją Ewy Podleś jako Klitajmestra. Elektra uznana za najwybitniejsze dzieło operowe swojego twórcy stawia ogromne wymagania i przysparza wiele trudności wszystkim: orkiestrze, dyrygentowi, a już najwięcej solistom. Wielka, wspaniała muzyka Straussa wyrażająca dramat przeżyć wewnętrznych bohaterów ma tak gęstą instrumentację i stale narastające napięcie dramatyczne, że odnosi się wrażenie iż wykonawcom może zabraknąć kondycji do pokonania i przekazania wszystkich niuansów partytury. Na szczęście w ascetycznej inscenizacji Patrice Chéreau z maja 2014 roku nic takiego nie ma miejsca. 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART