GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościNowa muzyka, stare sposoby
Strona 2 z 2
Wyraźnie dawało się zaobserwować, że kompozytorowi zależy nie tyle na jakiejś wyrafinowanej harmonii czy kontrapunkcie, ile interesują go przemiany w brzmieniu, barwie, strukturze akustycznego widma, co jest właściwe muzycznemu sonoryzmowi. Część czwarta I Symfonii określona jako Coda zupełnie nie przypominała zakończeń tradycyjnych symfonii, było to raczej totalne wyciszenie ciekawych efektów instrumentalnych. Po przerwie koncertu, którym Sinfonia Varsovia zainicjowała nowy cykl ODDŹWIĘKI. NOWA MUZYKA POLSKA, usłyszeliśmy utwór Macieja Zielińskiego z angielskim tytułem Time Capsule, który łatwo można spolszczyć na Kapsułę Czasu.
Znaleźliśmy się wewnątrz sprytnego urządzenia z filmu kategorii SF, w którym poszczególne okresy historyczne, a właściwie epoki rozwoju sztuki muzycznej były rozdzielane za pomocą drewnianej terkotki z towarzyszeniem towarzyszyły glissand smyczków. Po takim trrrrr -fiuuu następowały właściwe sekwencje opisane w programie: Antyk, Średniowiecze (panowie z sekcji dętej pięknie zaśpiewali monodię), Renesans, Barok (specjalnie sprowadzono klawesyn i flet prosty), Klasycyzm, Romantyzm i Współczesność. Kompozytor udowodnił, że mógłby pisać w stylu Bacha, Beethovena, Czajkowskiego, a nawet Schoenberga, wcale nie kopiując i nie cytując motywów znanych z historii, ale tworząc własne, ciekawe sekwencje melodyczne, harmoniczne i orkiestracyjne. Pokusił się nawet by wprowadzić do poszczególnych sekwencji elementy tradycyjnych wirtuozowskich koncertów skrzypcowych, wiolonczelowych czy fortepianowych. Ponieważ była to kompozycja z gruntu o charakterze dydaktycznym Maciej Zieliński w dalsze rejony jak dodekafonia wolał już się nie zapuszczać, aby nie straszyć młodzieży. I tutaj dochodzimy do sedna idei koncertu z serii Oddźwięki. Była to propozycja dla słuchaczy w każdym wieku, ze szczególnym uwzględnieniem najmłodszej publiczności. Pierwszy utwór pasowałby do lekcji na temat - Pieśń patriotyczna w muzyce symfonicznej. Druga kompozycja, jak wyznał w programie jej autor powstawała wieczorem, kiedy kompozytor uśpił swojego synka i mógł wyjść na mały taras by tam spokojnie tworzyć. Trzeci utwór autor wprost zadedykował swoim kilkuletnim dzieciom, małej Mai i starszemu Mikiemu. Było oczywiste, że adresaci Kapsuły czasu pokażą się podczas prawykonania. Chłopiec najwyraźniej miał ochotę przyjąć kwiaty, które przyniesiono jego ojcu. Tatuś jednak nie zorientował się na czas komu zawdzięcza to powstałe w 2018 roku dzieło. Tutaj Kapsuła nie zadziałała. Joanna Tumiłowicz |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |