Przegląd nowości

Pierwsze nagranie Consone Quartet dla Editions Ambronay

Opublikowano: poniedziałek, 12, listopad 2018 13:10

Consone Quartet tworzą muzycy wykształceni w londyńskim Royal College of Music : Agata Daraskaite i Magdalena Loth-Hille – skrzypce, Elitsa Bogdanova – altówka, George Ross – wiolonczela. Grają oni na instrumentach historycznych i specjalizują się w eksplorowaniu repertuaru klasycznego oraz z początku okresu romantyzmu.

 

CD Consone

 

Ich interpretacje zostały już nagrodzone podczas Royal Over-Seas League Ensemble Prize w Londynie (2016), a także podczas Konkursu Muzyki Dawnej w Yorku (2015), co zaowocowało zaproszeniem zespołu do uczestnictwa w programie Eeemerging d’Ambronay. W trakcie sezonu 2016/2017 rzeczony kwartet został także wyselekcjonowany do programu Brighton Early Music Festival Live, a ponadto wziął udział w master classes w King’s Place. W swoim dorobku ma on już liczne występy na prestiżowych festiwalach, koncerty w wielu krajach europejskich oraz współpracę z uznanymi artystami.

 


 

Najnowsza płyta Consone Quartet, jaka została właśnie wypuszczona na rynek za sprawą firmy nagraniowej działającej przy francuskim Festiwalu w Ambronay, jest doskonałym świadectwem wysmakowanej sztuki wykonawczej zespołu. Na krążku znalazły się utwory Feliksa Mendelssohna i Joseph’a Haydna, których wnikliwa i przemyślana w każdym szczególe interpretacja dostarcza słuchaczowi wielu pozytywnych wrażeń. Na pierwszej pozycji znajduje się Kwartet smyczkowy Es-dur op.12 Mendelssohna, powstały - a w każdym razie na pewno ukończony - w czasie podróży kompozytora do Londynu w 1829 roku. Można w nim dostrzec różne nawiązania i aluzje do kwartetów Beethovena, choć jest to jednak muzyka o zdecydowanie indywidualnych cechach. Consone Quartet interesująco podkreśla marszowy charakter przenikniętej początkowo nostalgicznym klimatem, a następnie emanującej feeryczną atmosferą Canzonetta: Allegro, intensywność Andante espressivo i porywczość finału. Drugą pozycją programu jest Kwartet smyczkowy G-dur op.77 n°1 Haydna, tutaj już na wstępie intrygujący stwarzającym złudzenie echa dialogiem skrzypiec i wiolonczeli w Allegro moderato oraz romantyczno-ekspresyjnym wyrazem Adagio. Największe wrażenie wywiera jednak niezwykle energiczna interpretacja części III, czyli Menueta, celnie skontrastowana i taneczna, na zmianę rubaszna i wyrafinowana. Dużą atrakcją omawianej płyty jest ostatnia figurująca na niej pozycja: Kwartet smyczkowy op. 81 Mendelssohna, który powstał poprzez zestawienie, po śmierci kompozytora, czterech części, skomponowanych niezależnie od siebie w różnych okresach czasowych. Tym razem członkowie Consone Quartet imponują sprawnością przeprowadzania tematów i wariacji w Andante, plastycznością rytmiczną króciutkiego Scherza, pięknym i melancholijnym prowadzeniem „pieśni bez słów” Andante con moto oraz umiejętnością stopniowania dramatycznego napięcia w rozbudowanej Fudze. Ta przygotowana z dużą pieczołowitością płyta stanie się z pewnością cenną wizytówką zespołu, pomagającą mu w rozwijaniu dalszej działalności artystycznej.

                                                                                      Leszek Bernat