GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościWywiad przed transmisją z MET
Strona 3 z 8
Biorąc pod uwagę tak różne okoliczności powstawania utworów, jakim językiem muzycznym się posługujesz?
Jeśli chodzi o język muzyczny to nie za bardzo się zastanawiam jak można by go określić, mogę jednak wskazać skąd się wywodzi. W moim odczuciu zakorzeniony jest w dwóch źródłach, o których już trochę wspomniałem – amerykańskiej tradycji minimalizmu w muzyce, czyli Reich, Glass i wczesny okres Adamsa oraz angielska muzyka chóralna z XV-XVII wieku. Oczywiście są tam zapewne i inne wpływy, ale to są dwa najważniejsze segmenty, do których się odnoszę niezależnie od tego co komponuję. Prawdę mówiąc zawsze starałem się unikać nadawania swojej muzyce jakiejkolwiek etykietki… Uważam, że taka taksonomia przydatna jest tylko wtedy, gdy jakieś zwierzę już nie żyje i w muzeum obok niego wbija się szpilką tabliczkę „post-minimalizm” albo „totalizm”.
Słuchacze i widzowie w Wielkiej Brytanii mogli już poznać ciebie i twoje dzieła. W roku 2011 w English National Opera została wystawiona twoja pierwsza duża opera „Two Boys”, z kolei podczas BBC Proms w 2012 roku National Youth Orchestra of Great Britain zaprezentowała utwór „Gait”. Jaki twoim zdaniem obie te realizacje miały wpływ na dalszą karierę zawodową?
Oczywiście bardzo duży! Ale jest też sporo mniejszych rzeczy, które są równie ważne. Wydaje mi się, że praca z wieloma małymi zespołami w Wielkiej Brytanii w rzeczywistości sprawiła, że większe dzieła zyskały na rozgłosie i nabrały większego znaczenia. Pod tym względem podobała mi się długotrwała współpraca z Orkiestrą Aurora, z Britten Sinfonia, z różnymi chórami w Cambridge, z Wigmore Hall. Warto też podkreślić, że dzieła operowe i symfoniczne choć są w swojej istocie potężne, powinny być traktowane z taką samą dbałością i znaczeniem, jak utwór na lutnię solo lub głos z fortepianem.
Teraz premiera twojej drugiej dużej opery jest transmitowana na cały świat z jednego z najważniejszych teatrów operowych na świecie – Metropolitan Opera. Czego spodziewasz się po tej realizacji, albo raczej – jak może to wpłynąć na dalszą twoją karierę? |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |