Centrum Spotkania Kultur w Lublinie, Instytut Muzykologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II oraz Stowarzyszenie im. Richarda Straussa byli organizatorami interdyscyplinarnej konferencji naukowej: „Antonina Campi z Miklaszewiczów i mało znane tematy kultury polskiej przełomu XVIII i XIX wieku”.
Głównym celem konferencji było przybliżenie postaci Antoniny Campi z Miklaszewiczów – pierwszej polskiej międzynarodowej gwiazdy operowej – oraz innych, mało znanych postaci i zjawisk kultury polskiej, szczególnie przełomu XVIII i XIX wieku. A także refleksja naukowa nad kondycją kultury XXI-wieku i popularyzacja wiedzy wśród odbiorców wydarzeń kulturalnych i gości projektów związanych z Antoniną Campi z Miklaszewiczów realizowanych w Centrum Spotkania Kultur od 2017 roku.
W konferencji uczestniczyli, między innymi, przedstawiciele Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Akademii Muzycznych z Wrocławia i Katowic, Uniwersytetu Wrocławskiego. Prezentowano niezwykle ciekawe referaty, między innymi, o pobycie Antoniny Campi w XIX- wiecznym Wrocławiu, przypomniano sylwetkę kompozytora Zygmunta Słojowskiego, przedstawiono prekursorów pieśni w muzyce polskiej przełomu XVIII i XIX wieku. O Marcelli Sembrich-Kochańskiej – artystce świata - mówił red. Juliusz Multarzyński.
W sumie, uczestniczący w konferencji, nie tylko studenci muzykologii, wysłuchali 11 referatów, które prezentowali:
Iwona Sawulska (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II) – Polscy śpiewacy operowi na europejskich scenach przełomu XVIII i XIX wieku.
Andrzej Wolański (Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu) – Antonina Campi w dziewiętnastowiecznym Wrocławiu.
Karol Rzepecki(Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II) – Wybrane zagadnienia z kultury muzycznej Lublina I połowy XIX wieku.
Juliusz Multarzyński (Stowarzyszenie im. Marcelli Sembrich-Kochańskiej) – Marcella Sembrich-Kochańska – artystka świata.
Jan Żądło (Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach) – Zygmunt Stojowski – zapomniany kompozytor przełomu wieków.
Olga Ksenicz (Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu) – Sentymentalizm w polskiej liryce wokalnej przełomu XVIII i XIX wieku – mało znane przykłady z kręgu pieśni preromantycznej.
Kinga Krzymowska-Szacoń (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II) – Polska kultura muzyczna I połowy XIX w. w świetle ówczesnej krytyki muzycznej.
Mateusz Wiśniewski (Uniwersytet Wrocławski) – Goplana, a może Rusałka, czyli o promocji kultury polskiej zagranicą na przełomie XIX i XX wieku.
Justyna Skoczek (Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu) – Nefelibata, czyli dlaczego warto być korepetytorem niezależnie od epoki.
Marta Brzezińska (Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach) – Jan Stefani, Józef Elsner i Karol Kurpiński – specyfika i wokalne problemy wykonawcze we wczesnych operach polskich.
Dyrektorem konferencji był dr Mateusz Wiśniewski, a koordynatorem naukowym dr Andrzej Gładysz.
Wydarzeniem towarzyszącym konferencji był koncert galowy uczestników projektów związanych z Międzynarodowym Konkursem Wokalnym im. Antoniny Campi z Miklasiewiczów.
Publiczność w Sali operowej Centrum Spotkania Kultur wysłuchała arii z oper Verdiego, Pucciniego, Mozarta, Moniuszki, Rossiniego w znakomitej interpretacji: Ewy Vesin, Mykhailo Malafiiego (Ukraina), Erni Deng (Chiny), Moniki Korybalskiej, Michała Grabczuka, Jana Żądło. Artystom na scenie akompaniowała Justyna Skoczek – fortepian. Konferencja i gala operowa to znakomity prolog II Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Antoniny Campi z Miklasiewiczów zaplanowanego na marzec 2019.
Jarosław Bardysz