Przegląd nowości

CD Dariusz Przybylski. Percussion Works

Opublikowano: środa, 31, październik 2018 18:34

Przybylski nie boi się stawiać odważnych pytań o naturę człowieka i otaczającego go świata.

                                                                                         (Leszek Lorent)

 

CD Dariusz Przybylski

Wieloletnia przyjaźń dwóch wybitnych muzyków zaowocowała jednym z najciekawszych albumów CD ostatnich lat. Dariusz Przybylski. Percussion Works to płyta, która łączy w sobie brzmienie klasyczne z sonorystycznym, dzikość i szamanizm z wysmakowanymi nawiązaniami do wielkiej literatury.


Krąg tematyczny perkusyjnych dzieł Dariusza Przybylskiego jest bogaty i różnorodny, a szczególne miejsce zajmują w nim: antyczna Grecja oraz mistyka i rytuały starożytnych społeczeństw. Pozwala to traktować jego muzykę jako zbiór głębokich wypowiedzi o charakterze filozoficznym. Przybylski nie boi się stawiać odważnych pytań egzystencjalnych – w swoich rozważaniach metafizycznych operuje klasycznym językiem muzycznym, zarówno w sferze notacji, jak i brzmieniowości, poszerzonym o zdobycze sonorystyczne. Fakt ten sprawia, iż odbiorcy jego dzieł perkusyjnych mają wrażenie obcowania z niezwykłą siłą sięgającą swymi korzeniami początków ludzkiej świadomości.

 

Album jest muzyczną syntezą perkusyjnej twórczości Dariusza Przybylskiego. Znalazło się na nim pięć dzieł perkusyjnych, wśród nich utwór solo (σκιαμαχια– Skiamachia), na dwie perkusje (Rituals), z towarzyszeniem elektroniki (Subkontur), duetu fortepianowego (…the rest is silence…) czy czterech perkusji i kwartetu dętego blaszanego (Nekyia) – w wykonaniu wirtuoza multiperkusji Leszka Lorenta oraz znakomitych interpretatorów muzyki nowej (Monika Wolińska, Aleksander Dębicz — Warner Music Artist, Andrzej Karałow, Krzysztof Niezgoda, Szymon Linette, Michał Niedziałek, Lubomir Jarosz, Henryk Kowalewicz, Jakub Mastalerz, Zoltan Kiss). Utwory prezentowane na płycie zostały dobrane w taki sposób, by jej odbiorca mógł doświadczyć możliwie szerokich inspiracji kompozytorskich przyświecających twórcy podczas kreacji dzieł.

 

Perkusja stanowi dla mnie nieograniczoną skarbnicę brzmień, barw i sposobów muzycznej ekspresji. Język tego instrumentu, którego podstawą jest rytm, w sposób bezpośredni odwołuje się do zamierzchłych czasów i w sposób naturalny archaizuje dzieło muzyczne –opowiada Dariusz Przybylski. –W 2003 roku, tuż przed egzaminami wstępnymi do warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina, cieszącej się dziś zaszczytnym mianem uniwersytetu, zapukał do mojego pokoju w akademiku nieznajomy. Po wstępnym zapoznaniu powiedział, iż słyszał, że zdaję na perkusję, on zaś na organy i kompozycję i że chętnie napisze mi jakiś utwór... W ten oto sposób rozpoczęła się moja przyjaźń z jednym z najwybitniejszych kompozytorów urodzonych po roku 1980, Dariuszem Przybylskim – dodaje Leszek Lorent. – Z perspektywy czasu widzę, jak wielki wpływ znajomość ta wywarła na rozwój współczesnej sztuki perkusyjnej oraz na moje własne artystyczne postrzeganie świata.

 

Dariusz Przybylski i Leszek Lorent są obecnie wykładowcami Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.