GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościHistoria stworzenia według Miltona i Pendereckiego (3)
Strona 4 z 12
Stefan Keym3 ze swej strony przypomina, że w recepcji poematu Miltona występuje orientacja interpretacyjna przypisująca Szatanowi wyższość moralną nad Bogiem (np. w ujęciu Percy Bysshe Shelleya w Obronie poezji4). Z kolei Jan Strzetelski w przedmowie do polskiego wydania poematu Miltona w przekładzie Macieja Słomczyńskiego mówi o podjętej w nim próbie „usprawiedliwienia postępków Boga wobec ludzi”4.
Zresztą w chrześcijańskiej wersji mitu biblijnego są oni niejako genetycznie skazani na swój los, skoro Syn jest współistotny Ojcu i jak on przedwieczny, istniejąc wraz z nim od zarania dziejów, a więc niejako z góry powołany, aby odkupić ich „grzech”, który został założony bez udziału ich woli, stanowiąc rodzaj swoistego Fatum, w równej mierze ciążącego nad ludźmi, co Bogiem, któremu także i on podlega, co ogranicza jego wszechmoc, a z Jezusem łączy go raczej pokrewieństwo typu bliźniaczego.
Poza tym faktyczne skutki grzechu pierworodnego są nie tyle natury obyczajowej, co intelektualnej, polegając na dostępie do poznania i odkryciu czasu (we wrocławskiej inscenizacji Waldemara Zawodzińskiego wskazują na to zegary, pojawiające się w przełomowym momencie akcji jako znaczący element scenografii), a co za tym idzie uruchomieniu strumienia historii, bez której nie byłoby miejsca również dla przyszłego nadejścia Jezusa wcielonego jako syna człowieczego (w warszawskim przedstawieniu pojawiała się ponadto Maria uobecniona przez tancerkę). |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |