GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościHistoria stworzenia według Miltona i Pendereckiego (3)
Strona 3 z 12
Z kolei Szatan Miltona i Frya ma wiele wspólnego z antycznym tytanem Prometeuszem, skoro obdarował ludzi świadomością i fizyczną miłością (duet miłosny Adama i Ewy następuje po zerwaniu i posmakowaniu owocu z drzewa wiadomości dobrego i złego, poprzedzony przez Adagietto, dokomponowane w 1979 roku na potrzeby koncertowej Suity z opery), których skąpił im Bóg, zgodnie z poglądem Ludwiga Feuerbacha stworzony na obraz i podobieństwo człowieka, a więc absolutnego władcy, tyranizującego swych poddanych.
W tym kontekście Joanna Wnuk-Nazarowa zastanawia się, czy bunt Lucyfera nie „jest buntem zagorzałego bojownika o równość, buntem Demokraty przeciw Tyranowi”1. Zwraca ponadto uwagę, że w przeciwieństwie do poematu Miltona, gdzie Szatan ma wątpliwości, czy wciągać człowieka w swoją rozgrywkę z Bogiem, w operze jego wizerunek uległ ujednoznacznieniu jako pozbawionego skrupułów wroga ludzkości2. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |