GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościHistoria stworzenia według Miltona i Pendereckiego (3)
Strona 12 z 12
Natomiast czymś dziwacznym wydać się mogło wykonywanie dzieła polskiego kompozytora przez polskich artystów w polskim mieście w niemieckiej wersji językowej, a nie w polskiej, jak to było w Warszawie, czy w oryginalnej, a więc angielskiej?
Na koniec można zadać sobie pytanie, czy Raj utracony uznać należy za rodzaj „ekspiacji” kompozytora po Diabłach z Loudun, a to za sprawą podjęcia tematyki religijnej po utworze o wyraźnie antyklerykalnej wymowie? Lesław Czapliński 1 „Postać Szatana w Raju utraconym” w: „współczesność i tradycja w muzyce Krzysztofa Pendereckiego”, 2 Ibidem, s. 224. 3 Stefan Keym „Intertekstualność w Raju utraconym Krzysztofa Pendereckiego” w: „Krzysztof Penderecki – Muzyka ery intertekstualnej” pod red. Mieczysława Tomaszewskiego i Ewy Siemdaj, Kraków 2005. 4 „Szatan Miltona jako istota moralna jest wyższy od Boga, który w zimnym bezpieczeństwie pewnego triumfu 5 John Milton Raj utracony, Kraków 1986, s. 321. 6 U Miltona odpowiada temu następujący passus: „Otwórz twe oczy, Adamie, i najpierw/Wejrzyj na skutki, jakie drzewa ani z wężem/Nie spiskowali, ni zgrzeszyli twoim/Grzechem, a jednak z tego Grzechu poszło/Zepsucie kości potężnej, zuchwali,/Jedni orężem wymachują, inni/Harcują, wodząc spienione rumaki/(…) i oto 7 Ibidem, XI, 465-469. 8 Ibidem, II, 791-798.
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |