opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




24 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-113.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-113.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

58 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Historia stworzenia według Miltona i Pendereckiego (3)

Natomiast czymś dziwacznym wydać się mogło wykonywanie dzieła polskiego kompozytora przez polskich artystów w polskim mieście w niemieckiej wersji językowej, a nie w polskiej, jak to było w Warszawie, czy w oryginalnej, a więc angielskiej?

Raj utracony 16 834-15

Na koniec można zadać sobie pytanie, czy Raj utracony uznać należy za rodzaj „ekspiacji” kompozytora po Diabłach z Loudun, a to za sprawą podjęcia tematyki religijnej po utworze o wyraźnie antyklerykalnej wymowie?

                                                                            Lesław Czapliński


1   „Postać Szatana w Raju utraconym” w: „współczesność i tradycja w muzyce Krzysztofa Pendereckiego”,
     Kraków 
1983, s. 223.

2   Ibidem, s. 224. 

3   Stefan Keym „Intertekstualność w Raju utraconym Krzysztofa Pendereckiego” w: „Krzysztof Penderecki – 

    Muzyka ery intertekstualnej” pod red. Mieczysława Tomaszewskiego i Ewy Siemdaj, Kraków 2005.

4  „Szatan Miltona jako istota moralna jest wyższy od Boga, który w zimnym bezpieczeństwie pewnego triumfu 
   wywiera najstraszniejszą zemstę na swoim nieprzyjacielu, nie ażeby z dala od poznanego błędu naprowadzić go
   do 
tego, by ten żałował, iż trwa w nieprzyjaźni, lecz otwarcie pożąda, by zasługiwał na nowe udręki” (tł. Jan
   Świerkowicz, Oborniki 1939, s. 29.

5 John Milton Raj utracony, Kraków 1986, s. 321.

6  U Miltona odpowiada temu następujący passus: „Otwórz twe oczy, Adamie, i najpierw/Wejrzyj na skutki, jakie
   pierworodny/Grzech twój sprowadził na niektórych twoich/Potomków, chociaż nie dotknęli nigdy/Zakazanego

    drzewa ani z wężem/Nie spiskowali, ni zgrzeszyli twoim/Grzechem, a jednak z tego Grzechu poszło/Zepsucie
    
czyny gwałtowne niosące./(…)/Spojrzał i dostrzegł równinę rozległa,/(…)/Oblicza groźne idące do boju,/Giganci

    kości  potężnej, zuchwali,/Jedni orężem wymachują, inni/Harcują, wodząc spienione rumaki/(…) i oto 
    utarczka/Krwawa się toczy. Już turniej okrutny/Rozpoczynają chorągwie, a w miejscu,/Gdzie 
tak niedawno
    wypasano stada,/Leżą już trupy rozrzucone wszędzie/I broń skrwawiona pośród 
spustoszenia./(…)/Rzeź
    nieustanna i czyny potężne./(…)/Tak gwałt i ucisk szły, i prawo miecza/Przez tę 
równinę, a nigdzie ucieczki/Od
    nich nie było”, tł. Maciej Słomczyński: 519-526, 688, 796-801, 812-816, 823, 
839-841.

7 Ibidem, XI, 465-469.

8 Ibidem, II, 791-798.

 

 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART