GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości39. Festival d’Ambronay (czwarty weekend)
Strona 1 z 7
Czwarty weekend poświęconego muzyce barokowej festiwalu we francuskiej miejscowości Ambronay (5-7 październik) rozpoczął się koncertowym wykonaniem pięcioaktowej tragedii muzycznej André Cardinala Destouches’a (1672-1749) Semiramis z librettem Pierre-Charles’a Roya. Wydarzenie to przyciągnęło licznych miłośników muzyki dawnej oraz wielu przedstawicieli mediów szczególnie z tego powodu, iż chodzi tutaj o pierwszą prezentację rzeczonego dzieła w czasach współczesnych, które od swojej prapremiery w roku 1718 nigdy więcej się już nie pojawiło na scenie.
Zanim jednak zajmiemy się tą ze wszech miar zasługującą na uwagę kompozycją, warto przypomnieć sylwetkę jej twórcy. Początkowo kształcił się on pod kierunkiem jezuitów w paryskim Collège Louis-Le-Grand, a następnie rozpoczął karierę wojskową, z której jednak dość szybko zrezygnował, aby rozpocząć studia muzyczne u André Campry.
Jako kompozytor zadebiutował w 1697 roku na dworze w Wersalu operą pastoralno-heroiczną Issé. Starszy już król Ludwik XIV zachwycił się nią do tego stopnia, że nie zawahał się porównać talentu młodego twórcy z osiągnięciami Jean-Baptiste Lully’ego. Co ważne Issé stało się też wówczas podstawą repertuaru Opery Paryskiej, której Destouches stał się zresztą w niedługim czasie inspektorem generalnym, czyli w dzisiejszym rozumieniu – dyrektorem artystycznym. Owo prestiżowe stanowisko nie pomogło jednak kompozytorowi wpisać na trwałe swej opery Semiramis do repertuaru podległej mu placówki, w którym królowały wówczas pozycje uwielbianego nad Sekwaną Jean-Philippe’a Rameau. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |