opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




20 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-137.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • La Fenice 613-37.jpg
  • Turandot 952-426.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

73 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Chopin dla subtelnych i wytrwałych

Uczestników I. Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych można z grubsza i w dużym uproszczeniu podzielić na dwie grupy. Pierwsza to pianiści dobrze przygotowani technicznie i mający jakieś pojęcie o graniu Chopina, którzy jednak nie czują i nie słyszą, że dane im do użytku instrumenty są delikatne, kruche i dźwiękowo niestabilne. Oni grają, jakby nigdy nic, ciągle na Steinway’u, gdy trzeba to przywalą forte, wywijają pasażami w prawo i w lewo bez różnicy, a pedału używają agresywnie, jakby rozgniatali peta albo gąsienicę na chodniku.

 

Joanna Rozewska

 

Druga grupa to pianiści-mimozy, subtelni, wrażliwi na dźwięk i na dotyk, starający się z tych starych, lub tylko podróbkach starych fortepianów uzyskać ciekawe barwy, różnicować dźwięk zdając sobie sprawę, że instrument wywodzi się ewolucyjnie z klawesynu i klawikordu, więc można na nim uzyskać rozmaite brzmienia, co też próbują. Wśród uczestników I i II Etapu konkursu znaleźli się jedni i drudzy, choć oczywiście trafili tutaj również artyści łączący w sobie w stopniu umiarkowanym cechy pierwszej i drugiej grupy. I ci są najbardziej interesujący.

 

Tomasz Ritter

 

Uwagę zwrócił przede wszystkim Tomasz Ritter, który gra znakomicie, a przy tym słucha tego, co wychodzi spod palców. Nie pozwala sobie na agresywne akcje na klawiaturze, ale nie chce by jego Chopin był jednowymiarowy, jak np. z pozytywki. W I Etapie konkursu zagrał Preludium fugę es-moll Bacha na fortepianie Pleyel w sposób wrażliwy i romantyczny, zaś między Etiudą e-moll Balladą f-moll Chopina zrobił jednodźwiękowy łącznik i zagrał oba utwory bez przerwy.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART