GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościChopin dla subtelnych i wytrwałych
Strona 1 z 3
Uczestników I. Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych można z grubsza i w dużym uproszczeniu podzielić na dwie grupy. Pierwsza to pianiści dobrze przygotowani technicznie i mający jakieś pojęcie o graniu Chopina, którzy jednak nie czują i nie słyszą, że dane im do użytku instrumenty są delikatne, kruche i dźwiękowo niestabilne. Oni grają, jakby nigdy nic, ciągle na Steinway’u, gdy trzeba to przywalą forte, wywijają pasażami w prawo i w lewo bez różnicy, a pedału używają agresywnie, jakby rozgniatali peta albo gąsienicę na chodniku.
Druga grupa to pianiści-mimozy, subtelni, wrażliwi na dźwięk i na dotyk, starający się z tych starych, lub tylko podróbkach starych fortepianów uzyskać ciekawe barwy, różnicować dźwięk zdając sobie sprawę, że instrument wywodzi się ewolucyjnie z klawesynu i klawikordu, więc można na nim uzyskać rozmaite brzmienia, co też próbują. Wśród uczestników I i II Etapu konkursu znaleźli się jedni i drudzy, choć oczywiście trafili tutaj również artyści łączący w sobie w stopniu umiarkowanym cechy pierwszej i drugiej grupy. I ci są najbardziej interesujący.
Uwagę zwrócił przede wszystkim Tomasz Ritter, który gra znakomicie, a przy tym słucha tego, co wychodzi spod palców. Nie pozwala sobie na agresywne akcje na klawiaturze, ale nie chce by jego Chopin był jednowymiarowy, jak np. z pozytywki. W I Etapie konkursu zagrał Preludium i fugę es-moll Bacha na fortepianie Pleyel w sposób wrażliwy i romantyczny, zaś między Etiudą e-moll a Balladą f-moll Chopina zrobił jednodźwiękowy łącznik i zagrał oba utwory bez przerwy. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |